L'acier, le fer

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Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 13 avr. 2024, 11:57

suite de ce post du 25 fev 2024 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 7#p2386447
La Guinée officialise des accords pour un investissement de 15 milliards de dollars dans le projet Simandou

Agence Ecofin 9 avril 2024

Pour exploiter le gisement de minerai de fer de Simandou, la Guinée a signé en 2022 des accords pour développer des infrastructures portuaires et ferroviaires pour un investissement de 15 milliards de dollars. L’objectif est d’enfin lancer la production à Simandou d’ici fin 2025.

Le gouvernement guinéen a annoncé lundi 8 avril la signature des derniers accords portant sur l’exploitation du gisement de fer Simandou et le développement des infrastructures associées. D’une valeur de 15 milliards de dollars, l’investissement prévu pour ce projet concerne notamment un chemin de fer de plus de 600 km et un port sur l’Atlantique pour l’exportation du minerai.

« Simandou n’est plus un rêve, mais une réalité […]. Il n’y a aucun doute aujourd’hui que le projet sera délivré conformément au calendrier d’ici fin 2025 », a assuré Djiba Diakité, directeur de cabinet de la présidence de la république nommé à la tête du comité de suivi du projet Simandou.

Selon un communiqué publié sur les réseaux sociaux de la Présidence guinéenne, les accords ont été signés le 2 avril dernier, après l’obtention des différentes approbations, notamment celles des autorités chinoises et la ratification du parlement de Transition en Guinée.

Les quatre blocs du gisement Simandou sont partagés à parts égales entre deux coentreprises dirigées respectivement par Rio Tinto et Winning Consortium Simandou. Ces coentreprises détiennent en outre chacune 42,5 % de la Compagnie du Transguinéen, société destinée à exploiter les infrastructures ferroviaires ainsi que portuaires et contrôlée à 15 % par le gouvernement guinéen. Les différents partenaires, y compris les groupes chinois Baowu et Chinalco, mobilisent depuis quelques mois les fonds nécessaires pour achever les travaux.

Pour rappel, Simandou est considéré comme l’un des plus grands gisements de minerai fer au monde, avec plusieurs milliards de tonnes de ressources minérales à haute teneur. À son entrée en production, le projet devrait significativement accroitre la contribution du secteur minier en Guinée, un des grands pays miniers du continent. La Guinée est déjà le deuxième producteur mondial de bauxite et un important producteur d’or en Afrique de l’Ouest.
https://www.agenceecofin.com/fer/0904-1 ... t-simandou

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 31 mars 2024, 15:40

L'Australie se trouve confrontée au plafonnement des besoins en minerai de fer de la Chine, et à la décarbonisation à venir :
China, decarbonization present Australia’s iron ore miners with costly choices
Australia’s vast iron ore mining sector is facing stark choices as its biggest customer China has likely hit a peak in its steel production and global pressures mount to decarbonize one the world’s most polluting industries.

Reuters | March 22, 2024

The scale of these challenges are massive, but they are far from insurmountable, and there are an array of options that Australia’s iron ore miners can pursue.

The trick is choosing a path that maximizes profits, or at least minimizes costs, while ensuring that the industry continues to prosper.

Australia is the world’s largest exporter of iron ore, the key raw material used to make steel, and it shipped out about 930 million metric tons last year, which at current prices would be worth about $93 billion.

Australia is also the world’s largest exporter of metallurgical coal, used to make steel, ranks second in thermal coal and in liquefied natural gas, while also being the biggest exporter of lithium and the largest net exporter of gold.

But the exports of all these commodities together barely exceed the value of iron ore shipments, underscoring the outsized role of the ore, which is mainly produced in the state of Western Australia.

Just over 80% of iron ore exports head to China, which buys about 70% of the total global seaborne volumes and produces about half of the world’s total steel.

Putting these numbers together gives a picture of a dominant producer and a dominant buyer in the iron ore market.

The rise of China since the late nineties allowed Australia’s iron ore miners to massively ramp up output, reap economies of scale and become hugely profitable.

But the nature of both China’s demand and the process of making steel are likely to change in the next few years, threatening the current model whereby Australia produces vast quantities of iron ore that is turned into steel in blast furnaces and basic oxygen furnaces, processes that require the use of coking coal.

China’s steel output has flatlined for the past five years around the 1 billion ton per annum level, and most analysts presenting at this week’s Global Iron Ore and Steel Outlook Conference in Perth predicted that production will gradually decline in the next few years.

This is partly because China’s infrastructure and housing construction will ease, but also because China will increasingly use scrap steel in electric arc furnaces to produce new steel products.

While Australia’s iron ore miners may be able to offset the loss of some of China’s demand by selling to newer steel producers in Southeast Asia, it’s likely that the overall market for iron ore will soon decline.

It’s also likely to change in composition, with higher grades of iron ore preferred as these can be more easily used as a feedstock along with scrap in electric arc furnaces.

Higher grades of iron ore can also more easily be upgraded into direct reduction iron (DRI), which in turn can be turned into steel without using coal as a fuel.

Making steel using DRI produced with green hydrogen and renewable energy is one of the ways the industry is thinking of reducing carbon emissions.

Even using natural gas to make DRI can reduce emissions by up to 75%.

The problem is that DRI is tricky to export given it can be volatile, so it tends to be made at the same location as the steel furnaces.

Value chains
So, if Australia’s iron ore miners are thinking of moving up the steel value chain, they would have to find ways of producing DRI and turning it into steel in Australia, using renewable energy.

Another path is upgrading the iron ore into hot briquetted iron (HBI), which is an upgraded form of DRI, whereby the DRI is converted into a compact form using heat.

HBI can be shipped, and can be used in either an electric arc furnace or a basic oxygen unit.

Should Australia’s iron ore miners move to upgrade their product, they will need significant investment, and there is no certainty that the upgraded products will deliver sufficiently higher margins.

For example, if an iron ore miner agreed with its customers in China, Japan and South Korea to supply HBI instead of iron ore fines, this would require significant investment in a clean energy system.

The iron ore miners have been successful in running complex operations at low costs, but setting up a wind/solar power plants, a green hydrogen electrolyser and possibly battery storage as well would be a totally different challenge.

There is also the possibility of exporting iron ore to a third country for processing into HBI, with Gulf countries such as Saudi Arabia a potential destination.

These countries have large quantities of natural gas which could be used to turn iron ore into HBI in a process that would still be more environmentally friendly than using coking coal.

The HBI could then be shipped from the Middle East to customers in Asia.

However, there are several other factors that would come into play, such as steel nationalism.

Many countries see steel as a key commodity and want to retain their own industries. It’s unlikely Japan would want to buy green steel from Australia, but it might be prepared to buy HBI and keep the final process of making steel inside its borders.

The problem for Australia’s iron ore sector is that it has a plethora of options in adjusting to decarbonization and peak steel in China.

But all involve risks and costs, and this is trouble for an industry that has spent the last decade de-risking itself and concentrating on improving shareholder returns.
https://www.mining.com/web/column-china ... y-choices/

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 17 mars 2024, 11:32

Iron ore price falls as Chinese steel mills cut output
Chinese steelmaking has stalled due to weak demand.

Alfie Shaw March 12, 2024

Iron ore futures prices continued their fall on Monday to the lowest level in more than four months. The price drop has largely been caused by a drop off in steelmaking in China, the top consumer of iron ore.

China’s Dalian Commodity Exchange (DCE), the most-traded May iron ore contract, ended the day’s trading 5.41% lower at 831 yuan ($115.68) per tonne (t), its lowest since 23 October. Meanwhile, the benchmark April iron ore on the Singapore Exchange slid 6.71% to $107.45/t, the lowest since 22 August.

Analysts told Reuters that improved shipments at the start of the year and poor demand recovery has led to an oversupply of iron ore and hence intense downward pressure on prices.

“The global ore shipments have climbed to a relatively high level. The recent ore price fall has not triggered a production reduction among non-mainstream suppliers. Some mills postponed again the timing of production resumption, curbing ore demand rise and destocking at ports,” analysts at Citic Futures said in a note seen by Reuters.

Chinese steelmakers are looking to cut production due to rising costs, weak demand caused by the property crisis and inventory pressures. In Yunnan province in south-western China, steel mills have cut production to mitigate losses. The region’s steel industry association plans to cut production by 500,000t.

Steel benchmarks on the Shanghai Futures Exchange were weaker. Rebar fell 2.41%, hot-rolled coil shed 1.95% and stainless steel dropped 1.34%.

China’s ongoing property crisis is also dampening demand for ferrous metals. New apartments have been left empty as demand for housing has slackened and home builders and local governments face large debts. Measures taken by the government to alleviate pressure appear to have failed, as it now says insolvent companies must go bankrupt and reorganise without government support.
https://www.mining-technology.com/news/ ... -in-china/

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 12 mars 2024, 22:42

Guinée : sur le chantier de la plus grande mine du monde à Simandou

Publié le 11/03/2024 franceinfo

Durée de la vidéo : 4 min
https://www.francetvinfo.fr/monde/guine ... 18333.html

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 11 mars 2024, 18:33

Silenius a écrit :
07 mars 2024, 15:51
Electrolyse d'oxydes fondus :
https://www.hydrogeninsight.com/innovat ... -1-1609504
Boston Metal exploite déjà une usine pilote à son siège social à Woburn, dans le Massachusetts, et devrait ouvrir cette semaine une usine à l'échelle commerciale au Brésil produisant des alliages de fer à faible teneur en carbone, qui, selon la société, pourraient générer 400 millions de dollars de revenus d'ici 2026. l'année où elle espère commencer à fabriquer commercialement de l'acier vert, selon le magazine Forbes.

Mais le PDG de Boston Metal, Tadeu Carneiro, a déclaré à Forbes que sa technologie permettrait à la production d'acier vert d'atteindre la parité de coût avec la variété hautement polluante une fois que les usines du MOE produiront entre un et deux millions de tonnes par an, avec des prix de l'électricité d'environ 30 dollars/MWh – un chiffre déjà atteint par l’énergie solaire dans les régions les plus ensoleillées du monde.

Selon les estimations, remplacer l'acier gris fabriqué à partir de charbon par une variété verte, plus chère, coûtera environ 300 euros (326 dollars) par voiture – une augmentation qui peut être assez facilement absorbée par les clients qui paient déjà à cinq chiffres pour des véhicules neufs.

La technologie MOE de Boston Metals peut également être utilisée pour produire des métaux à faible teneur en carbone autres que le fer et l'acier. En novembre, le gouvernement américain a accordé un financement pour permettre à Boston Metal de construire une nouvelle usine en Virginie occidentale pour fabriquer du chrome ultra-pur.
la page de Boston Metal sur le sujet est assez pauvrement renseignée. https://www.bostonmetal.com/high-value-metals/
Molten Oxide Electrolysis (MOE) for High-Value Metals Production

The world’s large-scale mining operations produce over 100 billion tons of solid waste per year, and the current waste storage and treatment facilities are unprofitable. However, this mining waste, known as slag, often contains useful and precious resources. The challenge is reclaiming them.

We are empowering mining companies to recover value from a liability while advancing a circular economy for the metals industry. MOE uses electricity to selectively extract valuable metals from complex, low-concentration materials that are currently considered waste. Through leveraging a natural by-product of metal production, mining companies can create new revenue streams while reducing the financial liabilities of slag. With MOE, the metals industry has a scalable, cost-competitive and sustainable solution to produce a variety of metals and alloys from a wide range of feedstocks.

Image

Re: L'acier, le fer

par GillesH38 » 07 mars 2024, 20:28

oui on verra :) (pour les diesels, a priori l'avantage dépend du kilométrage annuel parcouru)

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 07 mars 2024, 17:11

GillesH38 a écrit :
07 mars 2024, 16:54
ah ben à quoi ça sert si on peut tout faire par électrolyse finalement ?
Seul l'avenir et la réalisation à échelle industrielle dira qui est la solution économique qui va gagner.

Les procédées ne sont pas uniques.

Il y a bien des voitures à essences et d'autre au diesel.

Re: L'acier, le fer

par GillesH38 » 07 mars 2024, 16:54

ah ben à quoi ça sert si on peut tout faire par électrolyse finalement ?

Re: L'acier, le fer

par Silenius » 07 mars 2024, 16:07

https://www.hydrogeninsight.com/industr ... -1-1597214
Nippon Steel, le plus grand sidérurgiste du Japon, a annoncé avoir réduit de 33 % les émissions d'un haut fourneau d'essai à petite échelle grâce à l'injection d'hydrogène chauffé au cours d'un essai d'un mois, la plus forte réduction de CO2 jamais réalisée grâce à cette méthode.

Re: L'acier, le fer

par Silenius » 07 mars 2024, 15:51

Electrolyse d'oxydes fondus :
https://www.hydrogeninsight.com/innovat ... -1-1609504
Boston Metal exploite déjà une usine pilote à son siège social à Woburn, dans le Massachusetts, et devrait ouvrir cette semaine une usine à l'échelle commerciale au Brésil produisant des alliages de fer à faible teneur en carbone, qui, selon la société, pourraient générer 400 millions de dollars de revenus d'ici 2026. l'année où elle espère commencer à fabriquer commercialement de l'acier vert, selon le magazine Forbes.

Mais le PDG de Boston Metal, Tadeu Carneiro, a déclaré à Forbes que sa technologie permettrait à la production d'acier vert d'atteindre la parité de coût avec la variété hautement polluante une fois que les usines du MOE produiront entre un et deux millions de tonnes par an, avec des prix de l'électricité d'environ 30 dollars/MWh – un chiffre déjà atteint par l’énergie solaire dans les régions les plus ensoleillées du monde.

Selon les estimations, remplacer l'acier gris fabriqué à partir de charbon par une variété verte, plus chère, coûtera environ 300 euros (326 dollars) par voiture – une augmentation qui peut être assez facilement absorbée par les clients qui paient déjà à cinq chiffres pour des véhicules neufs.

La technologie MOE de Boston Metals peut également être utilisée pour produire des métaux à faible teneur en carbone autres que le fer et l'acier. En novembre, le gouvernement américain a accordé un financement pour permettre à Boston Metal de construire une nouvelle usine en Virginie occidentale pour fabriquer du chrome ultra-pur.

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 25 févr. 2024, 08:56

suite de ce post du 10 fev 2024 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 1#p2385371
Rio Tinto approves investment in Simandou iron-ore project in Guinea

By NS Energy Staff Writer 22 Feb 2024

The board approval, which is contingent on meeting certain conditions, including approvals from joint venture (JV) partners and regulatory approvals from China and Guinea, allows Rio Tinto to spend its share of investment in the project development, totalling $6.2bn

Rio Tinto Board of Directors has approved the investment in the Simandou iron-ore project in Guinea, said CEO Jakob Stausholm during the company’s half-year results announcement.

The board approval is contingent on meeting certain conditions, including approvals from joint venture (JV) partners and regulatory approvals from China and Guinea.

It allows Rio Tinto to spend its share of investment in Simandou development, totalling $6.2bn.

The company has already spent $0.5bn towards critical path works by the end of 2023, with the remaining expenditure set at $5.7bn, and its share of costs about $2bn this year.

Rio Tinto, as part of the Simfer JV, owns two of the four mining blocks, representing a 53% stake, alongside China’s Chalco Iron Ore Holdings (CIOH) and the Guinea government.

In December last year, the mining company announced its plans to spend around $6.2bn for the infrastructure development at the project, including Simfer mine and rail and port.

The company aims to begin iron ore production from the $20bn development as early as 2025.

Stausholm said: Rio Tinto is engaging with authorities in Guinea, following the dissolution of the government. We have been in Guinea for 50 years, and we have safely continued our operations throughout. We expect that will continue to be the case.”

“We are working with our partners towards full sanction of Simandou, and we are really excited about this project. We have much more work to do, but we are already well-positioned to continue delivering value to our shareholders.”

The mine concession owned by Simfer JV holds an estimated 2.8 billion tonnes of mineral resources, of which 1.5 billion tonnes were converted to ore reserves that support a mine life of 26 years, with an average grade of 65.3%.

The JV will own, develop, and operate blocks 3 and 4 of the Simandou project, while Winning Consortium Simandou (WCS) and the government of Guinea will operate blocks 1 and 2.

Simandou’s high-grade, low-impurity formation allows Rio Tinto to diversify and expand its portfolio, as demand for suitable grade increased for greener steel, said Stausholm.
https://www.nsenergybusiness.com/news/r ... in-guinea/

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 20 févr. 2024, 09:10

La dernière fiche USGS pour le fer et l' acier : https://pubs.usgs.gov/periodicals/mcs20 ... -steel.pdf

Peu de changements entre 2022 et 2023.

Data in million metric tons of metal

Image

mon post de l' an dernier : http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 9#p2364079

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 10 févr. 2024, 00:00

suite de ce post du 3 février 2024 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 3#p2384703
Guinée : le Parlement ratifie les conventions minières relatives à l’exploitation du fer de Simandou

Agence Ecofin 5 fev 2023

En Guinée, les avancées pour le développement du projet Simandou s’enchainent depuis quelques semaines. Après la levée de fonds réussie fin janvier par China Baowu pour l’actif, c’est au tour des autorités guinéennes de jouer leur rôle pour l’entrée en production du gisement dès 2025.

Le Conseil National de Transition (CNT) qui tient lieu d’organe législatif en Guinée depuis plus de deux ans, a autorisé la ratification de trois conventions relatives au projet d’exploitation du gisement de minerai de fer Simandou. Réunis en plénière le samedi 3 février, les députés ont notamment adopté la convention relative au codéveloppement des infrastructures ferroviaires et portuaires du projet.

Signée entre le gouvernement guinéen et les deux sociétés propriétaires des quatre blocs de Simandou (Winning Consortium Simandou et Rio Tinto Simfer), cette convention prévoit la construction d’une ligne de chemin de fer de plus de 650 km depuis Simandou jusqu’à Morebayah, où un port sera également construit. Les infrastructures sont cofinancées par les deux sociétés à travers la Compagnie du Transguinéen, détenue à 15 % par Conakry.

Les deux autres conventions approuvées par le CNT portent directement sur l’exploitation du gisement et concernent Winning Consortium Simandou (WCS) pour les blocs 1 et 2, ainsi que Rio Tinto Simfer pour les blocs 3 et 4.

Pour rappel, l’entrée en production du gisement Simandou est prévue en 2025, à l’issue de dépenses totales évaluées à 15 milliards de dollars pour les différentes infrastructures. Après des années de report, le régime actuel en Guinée maintient la pression sur les investisseurs pour voir aboutir ce projet qui devrait considérablement accroitre les recettes minières du pays.
https://www.agenceecofin.com/gestion-pu ... e-simandou

Re: L'acier, le fer

par energy_isere » 08 févr. 2024, 20:39

Un process développé par les Allemands, à suivre si ça devient industriel.

Re: L'acier, le fer

par Silenius » 08 févr. 2024, 20:31

Faire de l'acier a partir des boues rouges de bauxite, rentable a partir d'une teneur de 30-40% de fer :
Grâce à ce procédé, près de 700 millions de tonnes d'acier sans CO2 pourraient être produites à partir des quatre milliards de tonnes de boues rouges accumulées jusqu'à présent.
https://www.greencarcongress.com/2024/0 ... 7-mpg.html
Image

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