Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Discussions traitant des diverses sources d'énergie ainsi que de leur efficacité.

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par Hubu » 12 nov. 2008, 17:30

Le charbon à quand même un gros avantage: il est mieux répartis sur Terre et en quantité abondante pour 200 ans

Autant dire que c'est un investissement bien plus intéréssant que le pétrole d'augmenter la production de celui-ci vue que le pétrole il n'en reste que pour 70 ans à tout casser en incluant le pétrole dit non conventionelle très dur à extraire et couteux à raffinner

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par Hubu II » 08 janv. 2009, 23:43

La Chine lance le premier projet de liquéfaction du charbon

Le groupe Shenhua, le plus grand producteur du charbon dans le pays, a annoncé le 5 janvier que son premier projet direct de liquéfaction du charbon (CLT), le premier de ce genre en Chine, a déjà commencé à fonctionner.

Le projet lancé le 30 décembre, a commencé à produire des combustibles et des produits chimiques qui correspondent tous aux normes requises, selon une déclaration publiée sur le site de la société, avec une précision que le lancement a été fait à temps.

Ning Chenghao, chercheur à l'institut de Shenhua pour la liquéfaction du charbon a dit en décembre que le lancement de ce projet pourrait être reporté à début de l'année 2009 "pour plusieurs raisons", lesquelles n'ont pas été précisées.

Selon M. Ning, le prix pour la production de chaque baril de pétrole a été estimé à environ 45 dollars US en 2007, mais le chiffre a changé car les prix du charbon et du pétrole ont fluctué cette année (2008) ".

Le coût du fonctionnement du projet CTL en saison hivernale est assez élevé, car "il exige l'utilisation de plus de techniques pour assurer que l'eau, qui est vitale pour le fonctionnement du projet CTL, ne soit pas gelée dans les tuyaux", a dit Jiao Hongqiao, ingénieur supérieur du groupe Shenhua.

Située dans la Région autonome de la Mongolie intérieure, l'installation CLT qui coûte 10 milliards de yuans (1,46 milliards de dollars) est capable de produire un million de tonnes de carburants par an. C'est également la plus grande usine de liquéfaction au monde qui utilise la technologie de liquéfaction directe du charbon.




Source: le Quotidien du Peuple en ligne




Près ce 1,5 milliards de $ c'est quand même salé comme usine !!!

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par mobar » 09 janv. 2009, 10:45

Hubu II a écrit :
La Chine lance le premier projet de liquéfaction du charbon

Le groupe Shenhua, le plus grand producteur du charbon dans le pays, a annoncé le 5 janvier que son premier projet direct de liquéfaction du charbon (CLT), le premier de ce genre en Chine, a déjà commencé à fonctionner.

...

Ning Chenghao, chercheur à l'institut de Shenhua pour la liquéfaction du charbon a dit en décembre que le lancement de ce projet pourrait être reporté à début de l'année 2009 "pour plusieurs raisons", lesquelles n'ont pas été précisées.

Selon M. Ning, le prix pour la production de chaque baril de pétrole a été estimé à environ 45 dollars US en 2007, mais le chiffre a changé car les prix du charbon et du pétrole ont fluctué cette année (2008) ".

...

Située dans la Région autonome de la Mongolie intérieure, l'installation CLT qui coûte 10 milliards de yuans (1,46 milliards de dollars) est capable de produire un million de tonnes de carburants par an. C'est également la plus grande usine de liquéfaction au monde qui utilise la technologie de liquéfaction directe du charbon.




Source: le Quotidien du Peuple en ligne




Près ce 1,5 milliards de $ c'est quand même salé comme usine !!!
Un million de tonnes de carburant, à 45 $ par baril ça fait à la louche 330 millions $ de recette carburant par an, en déduisant les consommations de charbon, les coûts de personnel, maintenance et aléas divers, ça doit s'amortir dans les huit ans.

Pas si cher que ça pour un produit stratégique.
"C'est quand il n'y a plus d'espoir qu'il ne faut désespérer de rien" Sénèque
https://youtu.be/0pK01iKwb1U

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par marc0 » 09 janv. 2009, 11:07

Hubu II a écrit :
...est capable de produire un million de tonnes de carburants par an. C'est également la plus grande usine de liquéfaction au monde ...
ca fait ~18000 barils/jour ?

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Message par energy_isere » 03 déc. 2009, 14:40

Prémisse d'un projet de 2 milliards de $ pour une usine de conversion Coal To Liquids en Indonésie avec l' aide du Sud Africain SASOL . Ils en sont au MOU (Memorandum of Understanding).
Indonesia says Sasol in $2 billion coal investment mou

02 December 2009

South African petrochemicals group Sasol will sign a memorandum of understanding to invest more than $2 billion in Indonesia's coal sector, the head of Indonesia's investment board said on Wednesday.

Gita Wirjawan said Sasol, Africa's biggest chemical maker, would build a coal liquefcation facility in Indonesia. He did not elaborate.
"The numbers on the investment are being finalised, but it's clear it will be more than $2 billion," Wirjawan said.
http://www.channelafrica.org/portal/sit ... mt=default

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par energy_isere » 04 déc. 2009, 19:55

ca semble plutot 10 milliards de $, et non 2 milliards de $ !
SASOL TO STUDY US$10 BLN COAL-TO-LIQUID PROJECT IN INDONESIA

JAKARTA, Dec 04, 2009

The Indonesian government and Sasol, the world's largest synthetic fuel producer signed on Thursday a preliminary agreement to study the viability of developing a coal-to-liquid facility project in Indonesia with an estimated cost of over US$10 billion.

The technology could help unlock Indonesia's abundant coal reserves and would improve energy security by reducing dependence on imported fuels, said Gita Wirjawan, the head of the the investment board (BKPM).

Indonesia has become a net importer of oil but it has one of the largest coal reserves in the world.

Development of the facility is in line with Indonesia's energy policy which aims to diversify energy sources, said Gita, who represented the government in the signing in London.

Sasol said if the project goes forward it may produce approximately 80,000 barrels of high quality ultra clean transport fuel in Indonesia.
http://www.tradingmarkets.com/.site/new ... s/2700048/

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par Raminagrobis » 14 mars 2010, 22:41

lien

L'usine gas-to liquids de mosselbay en afrique du sud a un probleme: les chaps de gaz offshore qui l'alimentent s'épuisent.

Qu'à celà ne tiennent : ils vont importer du gaz naturel liquéfié pour la nourrir !

J'aimerais bien connaitre l'EROIE : déjà le gaz naturel liquéfié çza perd bcp d'énergie (cryogénie, évaporation en cours de route), alors si on met derrière un procédé GTL :-k
Toujours moins.

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par Remundo » 14 mars 2010, 23:25

salut Raminagrobis,

merci pour les nombreuses infos pétrolières...

Sinon, tant que ça paye bien, le rendement énergétique est le dernier des soucis...

On torche bien encore le gaz par milliard de mètres cubes... :?

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par energy_isere » 19 mars 2010, 12:58

La sociéte Compact GTL développe pour Pétrobras (contrat de 45 millions de $) une petite unité pilote de Gas To Liquids pour transformer le Gaz co-produit dans le futur champs offshore de Tupi.

Ca doit étre sufisement compact pour tenir sur une plate forme pétroliére.

Ca vise 2000 baril/jour (oui, quand méme !)

Et ca évite de torcher (to flare) ce Gaz .
Turning Gas Flares into Fuel
Microreactor developers race to turn troublesome gas into usable crude oil.


Natural gas may be the cleanest fossil fuel, but it can be an unnecessary pest when it's produced as waste from remote offshore oil wells. Brazilian state oil company Petrobras is fueling a race between two developers of modular chemical reactors that could turn this "associated gas" into synthetic crude.

U.K.-based Compact GTL will unveil a commercial partnership today with Sumitomo Precision Products, a Japanese industrial company with which Compact GTL is building a gas-to-liquid (GTL) pilot plant to be delivered to Petrobras by this summer. Nipping at Compact GTL's heels, meanwhile, is Columbus-based microreactor developer Velocys, which announced plans last month to build a pilot plant for Petrobras using its potentially more compact design.

Success by either company could slash greenhouse gas emissions generated when remote natural gas is simply burned off at oil wells (this accounts for 0.5% of all carbon dioxide emissions from fossil fuels, according to a 2005 estimate by Oak Ridge National Laboratory). "Today we flare enough natural gas to power Germany," says Jeff McDaniel, business development director for Velocys.

Petrobras has a particularly stringent need for a solution to this wasted natural gas. It's now developing its Tupi field, 300 kilometers offshore, which will be the world's largest deepwater oil field, according to energy and mining consultancy Wood Mackenzie. "One of their big challenges is going to be how to deal with the associated gas," says Ruaraidh Montgomery, a Houston-based Wood Mackenzie analyst for Latin America.

Both Compact GTL and Velocys use the same catalytic reactions found in massive GTL facilities: natural gas is first mixed with steam to produce carbon monoxide and hydrogen; the resulting syngas is then converted into a waxy form of synthetic crude oil.

However, this is commercially viable only on a huge scale, such as the 140,000-barrel-per-day plant that Shell is building in Qatar, which will use two dozen 1,200-ton reactor vessels. Velocys and Compact GTL must squeeze the same chemistry into a package that will fit on an offshore platform or on the deck of the floating production, storage, and offloading (FPSO) vessels increasingly used to explore and service offshore oil fields.

What makes this possible is performing the chemical reactions in microchannels between one and five millimeters wide, and at higher temperatures and pressures. Rapid heat transfer enables more precise control of the temperature, and this lessens the risk of runaway reactions that could damage the catalysts or, in a worst-case scenario, destroy the plant.

The result, according to Velocys, is a roughly 200-fold acceleration of the steam "reforming" of methane into syngas. "The contact time [for reactants] in a conventional steam reformer is around one second. In microchannels, it's around five milliseconds," says McDaniel. The microchannel synthetic crude step is about 10 to 15 times faster. Overall, that should shrink the volume of equipment needed for an integrated GTL plant about tenfold.

Velocys' pilot plant should generate five to 10 barrels of synthetic crude. It will employ a modular design, ganging together thousands of microchannels in reactor cubes that are roughly two feet per side. The catalysts are designed by Velocys's parent company, UK-based Oxford Catalysts. The pilot plant will be built in Japan by Velocys partners Kobe Steel and Tokyo-based offshore equipment builder Modec, and delivered to Petrobras next year for testing.

Compact GTL is taking a similarly modular approach, with reactor cubes containing larger channels--about five to 10 millimeters across--that it thinks will translate into easier manufacturing and higher reliability. "We've been conservative in our degree of process intensification," says Iain Baxter, Compact GTL's general manager. "The oil industry isn't one to mess with when it comes to reliability and operability."

They also have a big jump on Velocys. Petrobras paid $45 million for Compact GTL's 20-barrel-per-day pilot plant, which is expected to operate at an onshore Petrobras site in Brazil by August. And Petrobras is already financing the engineering of a 2,000-barrel-per-day Compact GTL plant for inclusion on a planned FPSO vessel, the Guanambi 1.

Montgomery says Petrobras is exploring other options for the associated gas of the Tupi field, including running a 300-kilometer pipeline out to the field, building FPSOs that can liquefy gas, and reinjecting the natural gas into the oil reservoirs.

The oil at Tupi sits under two kilometers of water and another five kilometers of rock and salt, making it difficult to get an accurate picture of the reservoirs. So instead of test-drilling wells for one to three months, Petrobras plans to build a fleet of FPSOs that can operate test wells for six to 18 months--long enough to generate a lot of gas but not long enough to justify building a pipeline or drilling costly reinjection wells.

Modular GTL plants, says Baxter, could be key to keeping oilfield development plans on schedule. "GTL, amongst the other alternatives, arguably offers the simplest gas solution for extended well test vessels."


Once launched, both Compact GTL and Velocys bet that modular GTL plants will find plenty of opportunities both offshore and on land. Baxter says that is the message they see in the fact that Velocys's partners, Modec and Kobe Steel, are spending their own money to build a pilot reactor for Petrobras: "It sends a signal that this is going to be a big market space and there is real aggressive competition for it. Other people are putting serious risk money on the table to try to get into this."
http://www.technologyreview.com/business/24765/

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Message par energy_isere » 18 mai 2011, 13:45

Raminagrobis a écrit : ......... et lien annonce que son unité pilote coal-to-liquids est très rentable. ......

http://french.china.org.cn/business/txt ... 575383.htm
Ah , trés interessant, Raminagrobis, je repositionne dans ce fil
Chine : le plus grand producteur de charbon fait d'énormes profits grâce à son projet de CTL

Le groupe Shenhua, le plus grand producteur de charbon de Chine, a fait d'énormes profits grâce à son projet pilote de charbon liquéfié ou CTL (Coal-To-Liquid) dans le nord de la Chine au cours du premier trimestre de cette année, a annoncé samedi un directeur du groupe.

Zhang Yuzhuo, directeur général du groupe Shenhua, a indiqué lors d'un forum tenu dans la province de l'Anhui (est) que le projet de CTL du groupe dans la région autonome de Mongolie intérieure avait produit 216 000 tonnes de pétrole raffiné au cours du premier trimestre de cette année, ce qui a rapporté à la société plus de 100 millions de yuans (15,38 millions de dollars) de bénéfices.

Le projet de CTL, qui est considéré comme un important moyen d'offrir une alternative au pétrole, a été achevé fin 2008 et constitue la plus grande usine de charbon liquéfié du monde.

Avec une capacité annuelle qui devrait atteindre 1 million de tonnes, l'usine a fonctionné pendant 5 000 heures l'année dernière et a produit 450 000 tonnes de produits pétroliers, selon M. Zhang.

Des sources du groupe ont indiqué que Shenhua réfléchissait à injecter les capitaux du projet de CTL dans la China Shenhua Energy Co., filiale cotée du groupe, quand le projet commencera à accumuler des profits.


Agence de presse Xinhua 2011/05/16

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par Raminagrobis » 18 mai 2011, 18:21

Tite précision : 1 million de tonnes / an ça fait environ 20 000 barrils/jours.
Toujours moins.

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par energy_isere » 18 mai 2011, 19:15

Raminagrobis a écrit :Tite précision : 1 million de tonnes / an ça fait environ 20 000 barrils/jours.
:idea:
ca peut paraitre petit comme chiffre, mais c' est normal c' est une usine pilote. ;-)

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par energy_isere » 14 mai 2012, 13:20

projet avancé d' une usine Coat to liquids aus USA, dans l' Ouest de la Virginie.
projet de 4 milliards de $, 18 000 baril/j.
charbon utilisé sera produit localement.
West Virginia coal-to-gasoline project lining up coal reserves

Galax, Virginia (Platts)--11 May 2012


TransGas Development Systems' planned coal-to-gasoline facility in Mingo County, West Virginia, is in the process of acquiring coal reserves to supply the plant, according to a project manager.

The 2.5 million short tons/year of locally sourced coal needed for the eastern US plant -- with a scheduled operation date of 2016 -- is "not necessarily Mingo County coal, but regional coal," Randy Harris said in a Friday interview.

"We're in the process of negotiating reserves," he said, but couldn't say more about the sourcing as it's early in the process. He did say that the procurement strategy is an "interesting" and unusual one.

Also, Harris said, "We've retained [former Alpha Natural Resources coal sales executive] Scott Pack and he is handling all of our coal acquisitions."

Pack left Alpha in November and was president of Alpha Coal Sales, according to the Bristol, Virginia-based company.

Pack could not be reached for comment Friday.

According to TransGas Development's website, the plant called Adams Fork Energy will be "America's first coal to premium gasoline plant." The project will convert 7,500 short tons of coal per day "into 18,000 barrels of premium-grade gasoline and 300 barrels of LPG."

TransGas President Adam Victor didn't respond to a request for comment last week. In May 2011, he said in an interview, when the company broke ground on the project, the $4 billion facility is targeting its output as a hedging tool for the spot fuel market.

The end product can be used to run cars, trucks, tanks and jets, he said. The company will market the hoped-for 756,000-gallon daily output of Premium 92 Octane gasoline to transportation companies, like airlines, that could use it as a price-hedging tool.

"The banks want you to say who you're going to sell it to, and you don't know that, so you have to go through all these convoluted price scenarios so the banks know you're going to pay your debt," he said. "It's going to go regionally; you're just not going to transport that gasoline" far afield.

The fuel will be railed on a Norfolk Southern spur -- the existing Ben Creek spur -- and possibly via pipeline, Harris said.

All permits are in place, he noted.
http://www.platts.com/RSSFeedDetailedNe ... al/6292900

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par energy_isere » 28 juin 2012, 18:32

Début de construction d' une usine de Coal to Liquids en Chine.
capacité de 5 millions de tonnes par an.
China's Lu'an Group Manages to Produce Coal-based Synthetic Oil

June 26, 2012 rigzone

China's Lu'an Group said Tuesday that construction work has started on its pioneer 5 million tonne/year coal-based synthetic oil production facility in Changzhi City, northern Shanxi Province.

The facility, named as Shanxi Lu'an Coal-based Synthetic Oil Demonstration Factory, have reached a production capacity of 2 million tonne/year of synthetic oil, the company said.

Lu'an Group's core technology was developed independently by the Shanxi Research Institute of Coal Chemistry under the Chinese Academy of Sciences, the China Petroleum and Chemical Industry Association said.

The facility has incorporated coal bed methane reforming, which can reduce carbon dioxide emissions by nearly 2 million tonnes/year. The plant facility also contains a water treatment facility to ensure that water treatment reuse can achieve zero discharge of wastewater.

Synthetic oil is a lubricant consisting of chemical compounds that are artificially made (synthesized). Synthetic lubricants can be manufactured using chemically modified petroleum components rather than whole crude oil, but can also be synthesized from other raw materials. Synthetic oil is used as a substitute for lubricant refined from petroleum when operating in extremes of temperature, because, in general, it provides superior mechanical and chemical properties than those found in traditional mineral oils.
http://www.rigzone.com/news/article.asp?a_id=118884

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Re: Recensement des projets CTL/GTL/BTL

Message par energy_isere » 04 déc. 2012, 20:28

SASOL dit vouloir construire la premére unité de conversion Gas To Liquids aux USA. En Louisianne.
Projet chiffré entre 11 et 14 milliards de $.
Début de production en 2018.


South African Company to Build U.S. Plant to Convert Gas to Liquid Fuels

Dec 3, 2012 WESTLAKE, La.

In an ambitious bet that the glut of cheap natural gas in the United States will last for many years, a South African energy company announced on Monday that it would build America’s first commercial plant to convert natural gas to diesel and other liquid fuels.

The company, Sasol, which is based in Johannesburg, has been a pioneer in a technology that has tantalized energy scientists for decades over its potential to produce liquid fuels without using oil, which has historically cost far more than natural gas.

Having already built smaller plants in South Africa and Qatar, Sasol has designed its new Louisiana plant to produce 96,000 barrels of fuel a day using its “gas to liquids,” or G.T.L., technology. It will be the second-largest plant of its kind in the world, after Royal Dutch Shell’s Pearl plant in Qatar, and will cost $11 billion to $14 billion to build.

“By incorporating G.T.L. technology in the U.S.A.’s energy mix, states such as Louisiana will be able to advance the country’s energy independence through a diversification of supply,” said David Constable, Sasol’s chief executive, at a news conference here Monday near the project’s planned location.

The facility will include a gas processing plant, a chemical plant and a refinery. All are required to perform the alchemy of converting natural gas into diesel, jet fuel and other chemical products.

What makes this southwestern corner of Louisiana attractive to Sasol is its proximity to bountiful shale gas fields just north of here and west in Texas. A boom in shale drilling has reduced the price of natural gas in the United States in the last four years by more than two-thirds, encouraging many energy and chemical companies to build and expand manufacturing plants around the Gulf of Mexico to produce a variety of petrochemicals.

Sasol estimated that the plant would create at least 1,200 permanent jobs and 7,000 construction jobs. Production is scheduled to begin in 2018.

...............
http://www.nytimes.com/2012/12/04/busin ... .html?_r=1&

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