[Véhicule électrique] la question des batteries

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par Remundo » 29 janv. 2016, 15:19

z'ont réinventé la bouillotte électrique ;-)

mais effectivement, le froid est l'ennemi des Lithium.

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 24 févr. 2016, 12:57

Interdiction du transport en soute cargo d'avions de transport de passagers des batteries Lithium-ion. A cause des risques d'incendies.
Banned: Lithium-ion batteries as cargo on passenger aircraft

February 23, 2016

The International Civil Aviation Organization, the UN's aviation agency, has agreed to prohibit shipments of lithium-ion batteries on passenger aircraft because of fire hazard risks.

The ICAO's 36-state governing council declared that the prohibition would be in effect as of April 1, 2016 and would be maintained until a new safer packaging standard is designed to transport the batteries.

"This interim prohibition will continue to be in force as separate work continues through ICAO on a new lithium battery packaging performance standard, currently expected by 2018," ICAO council president Olumuyiwa Benard Aliu said in a statement.

The ban is mandatory for states that are members of the ICAO. Shipping lithium-metal batteries, which are not rechargeable, are already banned on planes.
http://www.electronics-eetimes.com/en/b ... 72&vID=209

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par Silenius » 09 mars 2016, 16:58

Lu sur Nexbigfuture :
Graphenano is a Spanish company based in Yecla (Murcia) and they have presented their graphene polymer battery that can largely solve obstacles to the development of the electric car.

They have a partnership with the Chinese company Chint. Chint paid 18 million euros for 10% of the Spanish company.

Grabat Energy, a subsidiary of Graphenano will have a plant in Yecla with 20 production lines. They will produce 80 million battery cells. In this first phase, Grabat will have 200 employees and an investment of 30 million euros, contributed equally by Chint and Graphenano.

The second phase will be much more ambitious. The Chinese company will contribute 350 million euros to Graphenano make a second factory in Yecla. They will form a joint venture to market their products in China. It is expected to have a global revenue exceeding 3 billion and 5,000 employees. They will have batteries for home, mobile, aircraft also produce for bicycles, motorbikes, cars and drones. Grabat has achieved a battery with a range of 800 kilometers and a weight of just 100 kilograms that can be loaded into a conventional outlet only one - third the time required by a lithium-ion-lithium equivalent (which are riding automakers in their electric models). Mario Martinez said in a high-density plug "could be loaded in just five minutes."

Adapted to a car like the Tesla Model S, graphene polymer batteries would increase range from 334 to 1,013 kilometers. In a Nissan Leaf range would increase from 250 to 546 kilometers on a single charge.

The batteries are said to have a density of 1,000 Wh / kg and a voltage of 2,3V. Independent analyses by TÜV and Dekra show that the batteries are safe and are not prone to explosions like lithium batteries.

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 25 mars 2016, 21:15

Batteries transports : Forsee Power développe sa production en Chine

25 mars 2016 enerzine

Forsee Power a annoncé le lancement de nouvelles lignes d'assemblage automatiques de batteries sur son site chinois de Zhongshan, dans la région de Canton, avec une capacité d'assemblage de plus de 100 000 batteries pour la ligne de scooter et de 1 000 batteries pour la ligne de bus électriques.

Après avoir investi plus d'un million d'euros dans le site de Moissy-Cramayel inauguré le 5 novembre dernier, Forsee Power poursuit sa politique d'investissements avec 1,5 millions d'euros dans de nouvelles lignes d'assemblage et de production sur son site de Zhongshan en Chine, pour accompagner sa forte croissance en Chine.

En plus de la nouvelle ligne automatique de batteries de scooter et de vélos électrique, Forsee Power crée une ligne de production de batteries pour bus et camions avec un lancement prévu à fin 2016. Sa capacité de production sera de 300 MWh dès 2017, soit l'équivalent de 1 000 bus électriques.

Forsee Power annonce également le recrutement en Chine d'ingénieurs systèmes et de chefs de projets pour le développement local de ses batteries et l'accompagnement à l'exportation de ses clients internationaux et chinois. Le site et le bureau de Zhongshan, créé en 2003, compteront 200 personnes à fin 2016.

« Ces investissements nous permettent d'honorer un carnet de commandes significatifs jusqu'au premier trimestre 2017. Nous prévoyons une montée en cadence de la ligne pour Bus Electriques dès le début de l'année 2017 » indique Frédéric Poupeau, Directeur Général de Forsee Power Chine.

Le chiffre d'affaires prévisionnel de la filiale chinoise devrait représenter 20 à 25% du chiffre d'affaires global de Forsee Power d'ici 2017.

( src - CP - Forsee Power )
http://www.enerzine.com/14/19161+batter ... hine+.html

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 30 mars 2016, 21:00

DYSON s'intéresse aussi aux batteries. il déclare vouloir mettre 1 milliard de Pounds dans de nouvelle technologies de batteries d' ici 2020.
Dyson plans to pump £1bn into developing better batteries

March 22, 2016


Dyson, the UK-based pioneer of vacuum cleaner technology, is planning to invest £1bn in developing new battery technology by 2020.


“We have invested £100 million looking at batteries in the past five years and are now stepping up that work and will spend £1bn by 2020. Solving energy density is the greatest engineering challenge in the 21st century.” said Dyson's chief executive Max Conze.

“Batteries that give two times the energy density and storage would be great for mobility of the future”.

In 20014, Dyson took a stake in US group Sakti3 which is developing batteries that are lighter and more powerful than best currently available.

In 2015 Dyson acquired Satki3, a U.S. developer of solid-state lithium-ion batteries, for $90m. Dyson Ltd. had previously invested $15 million in the Michigan battery pioneer which has discovered a way to produce batteries with twice the energy storage potential of standard lithium-ion models, at a half to a third of the cost.

Dyson’s focus on battery technologies also received a boost from the UK Government’s 2016 budget, announced last week. As part of the package, the UK government awarded Dyson a £16m grant to undertake research on longer-lasting batteries. The grant came from a regional development fund.

Conze pointed out that Dyson, which was founded by entrepreneur Sir James Dyson, had more than 50 active research projects in areas including aerodynamics, thermodynamics, sensors, robotics and artificial intelligence.

Dyson's financial performance for 2015 has seen revenues rise 26 percent to £1.7bn with earnings being 19 percent higher at £448m.
http://www.power-eetimes.com/news/dyson ... -batteries

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 11 avr. 2016, 20:21

Saft va doubler sa capacité de production de batteries en Chine

11 avril 2016 enerzine

Afin de répondre à la demande sans cesse croissante du marché asiatique, Saft, leader mondial de la conception et de la fabrication de batteries de haute technologie pour l’industrie, vient d’inaugurer à Zhuhai (Chine) sa toute nouvelle usine de production de batteries à la pointe de la technologie.
.............
http://www.enerzine.com/14/19186+saft-v ... hine+.html

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par Remundo » 11 avr. 2016, 21:06

il est bien gentil SAFT,

je rappelle que ça veut dire : Société des Accumulateurs Fixes et de Traction

je pense qu'il y aurait de la place en France pour produire des batteries et les exporter... :roll:

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 11 avr. 2016, 21:15

Remundo a écrit :il est bien gentil SAFT,

je rappelle que ça veut dire : Société des Accumulateurs Fixes et de Traction

je pense qu'il y aurait de la place en France pour produire des batteries et les exporter... :roll:
En Chine ils ont pas de manif contre des lois El Khomri. :-"

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par Remundo » 11 avr. 2016, 21:35

Oui je veux bien croire cela.

Mais il ne faudrait pas faire comme avec Airbus,

parce que les Chinois, faut pas leur montrer 2 fois comment faire,

on leur montre une fois et il peuvent souvent faire mieux pour moins cher...

d'ailleurs SAFT subit une féroce concurrence asiatique sur les Lithium.

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par sherpa421 » 12 avr. 2016, 09:09

energy_isere a écrit :En Chine ils ont pas de manif contre des lois El Khomri. :-"
Forcement, ils n'ont pas notre ministre Marocaine en Chine ! Néanmoins, des manifs ils en ont :
http://www.lefigaro.fr/conjoncture/2015 ... n-2015.php
La guerre tue.
Moi, j'aime pas le foot.

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 13 avr. 2016, 17:07

Que faire des anciennes batteries de voitures électriques ? Suez et Engie ont peut-être la solution

Par Ludovic Dupin Usine Nouvelle le 13 avril 2016

Les batteries en fin de vie de voitures électriques n’ont pas encore de voie de valorisation clairement établie. Leur réutilisation directe pour réaliser du stockage statique pourrait présenter des avantages que Suez souhaite quantifier.

Suez et Engie lancent aux Pays-Bas une étude en partenariat sur la réutilisation des batteries de voitures électriques. L’étude, baptisée ReCharge, a pour but de définir la faisabilité technologique, juridique et économique d’insérer des batteries automobiles dans la chaîne énergétique, par exemple pour réaliser des stockages statiques. Le marché néerlandais compte aujourd’hui 90 000 véhicules hybrides et électriques, ce qui représente une puissance de 750 mégawatts.

Suez connaît bien le secteur automobile notamment à travers un partenariat avec Renault pour valoriser les verres, les métaux non ferreux, les plastiques, les liquides de frein et de boîtes de vitesses des véhicules en fin de vie. Mais, "il y a des pièces comme les batteries pour lesquelles il n’y a pas aujourd’hui de vision claire de valorisation", décrit Marc Boursier, directeur général adjoint de Suez en charge de l’activité recyclage et valorisation en Europe.


Un besoin d’innovation dans les déchets

"Il est important de rechercher des solutions créatives et spécifiques pour pouvoir répondre aux besoins futurs en énergie. (…) Nous souhaitons voir si nous pouvons recycler les batteries de voitures pour leur donner une seconde vie sous la forme de nouveaux produits et utiliser les batteries en tant qu'unité de stockage pour l'énergie renouvelable", ajoute-t-il

"Ce projet est aujourd’hui anecdotique en termes de volume à traiter mais il est symbolique du besoin d’innovation dans le secteur des déchets", ajoute-t-il. Selon lui, ces domaines de recherche sont essentiels pour répondre à la loi de transition énergétique pour la croissance verte en France et au package économie circulaire européen qui vont "profondément changer les métiers du tri et de la valorisation pour les 10-15 ans à venir".
http://www.usinenouvelle.com/article/qu ... on.N387041

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par Théotrace2 » 16 avr. 2016, 16:45

pourquoi on nest pas sortit de la merde si on se contente du lithium

Image


Image

en vert le nombre de voiture 100% Electrique en rouge les hybrides:

Image

http://www.roperld.com/science/minerals/lithium.htm
Le monde ne sera pas détruit par ceux qui font le mal mais par ceux spectateurs qui discutent sur les forums. Adios.

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 27 mai 2016, 21:19

Voitures électriques : une nouvelle batterie au lithium atteint 200 000 cycles

Par hasard, une étudiante californienne a découvert une méthode révolutionnaire pour allonger la durée de vie des batteries au lithium. La batterie d’un nouveau genre obtenue pourrait profiter à nos appareils, à commencer par les voitures électriques.
.................
lire : http://www.techniques-ingenieur.fr/actu ... les-33823/

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 27 juil. 2016, 18:45

J' ai extrait ça d' une infographie un peu longue sur les batteries.

http://www.visualcapitalist.com/our-ene ... y-context/
Energy Density

The biggest difference between batteries and other fuel types is in energy density.

Even the best lithium-ion batteries have a specific energy of about 250 Wh/kg. That is just 2% of the energy density of gasoline, and less than 1% of hydrogen.

While it may be enough to power a car, it’s also magnificent engineering that helps makes this possible. Airplanes, ships, trains, and other large power drains will not be using batteries in powertrains anytime soon.
Bien voir l' échelle de gauche qui est la densité massique et à droite la densité volumique.


Ou l' on vois que même avec les meilleurs batteries Li-On, on arrive même pas (mais pas si loin) de l' énergie volumique du bois.

Image

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Re: [Véhicule électrique] la question des batteries

Message par energy_isere » 01 août 2016, 14:20

Il y a des labos qui travaillent sur les batteries au Magnésium.
Un symposium à lieu la dessus en Allemagne.

Magnesium batteries vie as lithium alternative

July 25, 2016

Over 100 researchers from around the world met last week in Germany for the first symposium on magnesium batteries as the technology looks to break into mainstream use.

Hosted by the Helmholtz Institute Ulm (HIU) and Ulm Electrochemical Talks (UECT), the symposium looked at the latest state of research and to identify future scenarios. The presentations and posters at the symposium dealt with the topics electrolytes and additives, electrode interfaces, cathodes, anodes, modeling and systems.

Compared to lithium, magnesium may release and absorb two electrons, making it a very interesting material for battery research into stationary energy storage, for example in wind turbines or solar panels. Magnesium batteries are currently the most often researched candidates for lithium-free alternatives in the field of "high-voltage batteries" - not least because some automobile manufacturers invest in the research of magnesium batteries.

Magnesium is less reactive and so less dangerous for high density batteries, and during charging no dendrites grow with magnesium, which represents the main challenge to security in the use of lithium metal anodes. It is also cheaper to produce because it reacts less rapidly with air as lithium metal. Magnesium is available in large quantities, for instance in the form of rock dolomite, which results in lower prices.

Engineers at Toyota's Research Institute of North America (TRINA) back in May announced a new electrolyte

were able to take a material that was only used in hydrogen storage and we made it practical and very competitive for magnesium battery chemistry,” said researcher Rana Mohtadi.

Instead of using a chloride-based elctrolyte that can be corrosive, the new design concept uses boron cluster anions for the first halogen-free, simple-type magnesium salt that is compatible with the magnesium metal and is more stable that other electrolytes. This allows high-voltage cathodes to be used for a typical coin cell, marking a turning point in the research and development of practical rechargeable magnesium batteries, say the researchers.

HUI was founded in January of 2011 by the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) and is a member of the Helmholtz Association, Germany’s largest scientific organization.

It works closely with organizations such as the University of Ulm, the German Aerospace Center (DLR), and the Centre for Solar Energy and Hydrogen Research Baden-Württemberg (ZSW).
http://www.hiu-batteries.de/
http://www.smart2zero.com/news/magnesiu ... s_id=84342

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