L' huile de schistes ("oil shale")

Modérateurs : Rod, Modérateurs

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: L' huile de schistes ("oil shale")

Message par energy_isere » 23 mars 2020, 08:17

Au Texas l'idée d'imposer des quota de production apparaît.
Texas Regulator Considers Oil Output Cuts

by BloombergR.Adams-Heard, K.Crowley, J.BlasFriday, March 20, 2020

Texas Regulator Considers Oil Output Cuts
Texas's main oil regulator is weighing for the first time in nearly half a century whether the state should curb crude production.
(Bloomberg) -- Texas’s main oil regulator is weighing for the first time in nearly half a century whether the state should curb crude production, a move that would have an enormous business and political impact.

The idea, still in preliminary discussions among the staff at the Texas Railroad Commission -- which, despite its name regulates the oil industry -- comes after U.S. oil prices plunged to levels last seen 18 years ago.

As a first step, the staff is reviewing how implementing the reduction of output via what’s known as pro-rationing would look like in practice, according to people who have discussed the issue with the staff. On first review, the staff believes it’s legally possible to mandate pro-rationing, one of the people said.
.......
https://www.rigzone.com/news/wire/texas ... 5-article/

tita
Hydrogène
Hydrogène
Messages : 6190
Inscription : 07 juin 2005, 11:22
Localisation : Franches-Montagnes (Suisse)

Re: L' huile de schistes ("oil shale")

Message par tita » 27 juin 2022, 18:43

Jeudi a écrit :
27 juin 2022, 17:10
Pour le LTO, wikipedia donne shale oil comme synonyme et oil shale comme faux ami. ](*,) Sur le fond, que penses-tu que White appelait « shale » en 1919? (a la relecture j’ai l’impression qu’il parle des sables)
Oui c'est confus. Je prend la définition de wikipedia qui est que le Shale oil (liquide) est produit à partir de Oil Shale (la roche, càd le schiste). Pour comprendre ce que c'est que des formations d'Oil Shale, je prendrais cette vidéo (je suis sûr que tu vas aimer l'aspect promotionnel avec la touche de greenwashing à la fin):
https://www.youtube.com/watch?v=6MJQOyeRvBc

Et c'est bien de ça que parle White en 1919. Ce sont des roches, pas du liquide. Sur la vidéo, on a l'impression qu'ils obtiennent un liquide juste par un procédé mécanique (genre presse). En réalité, il faut le chauffer (ils le disent). Rendement assez médiocre pour obtenir du pétrole.

Et à part ça, j'ai dit une connerie. Je pensais que la production de pétrole à partir d'Oil Shale était quasiment nul. Mais un pays semble assez avancé là-dedans. L'Estonie. C'est d'ailleurs eux qui ont racheté l'entreprise de la vidéo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Enefit_American_Oil

https://en.wikipedia.org/wiki/Oil_shale_in_Estonia

Donc oui, Oil shale c'est du pétrole de schiste (du liquide). Mais là où le LTO est du pétrole qui se trouve dans des formations de schiste et d'où on l'extrait par fracturation hydraulique, le pétrole de schiste (oil shale) est obtenu par un processus sur de la roche de schiste.

On pourrait penser qu'on a encore des siècles de production vu les quantités de schiste qui existent. Après, je ne sais pas dans quelle mesure c'est industriellement possible. C'est plutôt le charbon qui est privilégié pour la production électrique.

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: L' huile de schistes ("oil shale")

Message par energy_isere » 27 juin 2022, 22:30

tita a écrit :
27 juin 2022, 18:43
[ Je prend la définition de wikipedia qui est que le Shale oil (liquide) est produit à partir de Oil Shale (la roche, càd le schiste). Pour comprendre ce que c'est que des formations d'Oil Shale, je prendrais cette vidéo (je suis sûr que tu vas aimer l'aspect promotionnel avec la touche de greenwashing à la fin):
https://www.youtube.com/watch?v=6MJQOyeRvBc

Et c'est bien de ça que parle White en 1919. Ce sont des roches, pas du liquide. Sur la vidéo, on a l'impression qu'ils obtiennent un liquide juste par un procédé mécanique (genre presse). En réalité, il faut le chauffer (ils le disent). Rendement assez médiocre pour obtenir du pétrole.
cette vidéo est assez ancienne, 2008.
Depuis la boite qui s'appelait OSEC a changé de nom. Ca s'appelle maintenant Enefit American Oil

page Wikipedia : https://en.wikipedia.org/wiki/Enefit_Am ... s%20Enefit.

bilan CO2 désastreux :
Environmental groups have raised concerns about the broader impact of the shale oil project, however, as the kerogen oil it produces is a highly carbon-polluting fuel. The 1.2 billion barrels of oil expected from the project have been estimated to produce lifecycle greenhouse gas emissions of up to 450 million tons of carbon dioxide equivalent, about the same as 100 coal-fired power plants emit in a year.[17]
https://www.enefit.com/technology/proje ... gement/usa
J'ai l'impression que leur projet en Utah est au point mort.

Jeudi
Hydrogène
Hydrogène
Messages : 3340
Inscription : 15 juin 2020, 18:53

Re: L' huile de schistes ("oil shale")

Message par Jeudi » 28 juin 2022, 02:40

tita a écrit :
27 juin 2022, 18:43
Jeudi a écrit :
27 juin 2022, 17:10
Pour le LTO, wikipedia donne shale oil comme synonyme et oil shale comme faux ami. ](*,) Sur le fond, que penses-tu que White appelait « shale » en 1919? (a la relecture j’ai l’impression qu’il parle des sables)
Et c'est bien de ça que parle White en 1919. Ce sont des roches, pas du liquide.
Ok, merci pour les informations (ainsi que Gilles et energy).
Quand rien dans l’univers ne te contredit, ça veut dire que tu n’écoutes pas.

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: L' huile de schistes ("oil shale")

Message par energy_isere » 22 juil. 2022, 08:03

Halliburton Warns Significant Frack Growth May Be Impossible This Year

By ZeroHedge - Jul 21, 2022,

> After years of divestment, oilfield equipment supply is running especially low.

> Halliburton’s CEO Jeff Miller is warning that oilfield equipment market is so tight that oil explorers are already discussing 2023 projects.

> Miller noted that diesel-powered and electric equipment are in short supply, "making it almost impossible to add incremental capacity this year."


Fracking, or hydraulic fracturing, is an oil extraction technique that involves high-pressure water blended with sand and chemicals, forced into underground rocks known as shale to capture oil and gas. The process was revolutionized by horizontal drilling in the 1980s and 2000s, transforming America into the world's largest oil producer overnight. American shale drillers have shown how quickly they can boost oil production over the years. But after several years of divestment and decarbonization, the days of fracking roaring back to life are over.

Halliburton Co.'s CEO Jeff Miller confirmed this to analysts during a conference call Tuesday. He said the oilfield equipment market is so tight that oil explorers are already discussing 2023 projects.

Miller said oil companies don't have enough fracking equipment for newly leased wells this year. He said diesel-powered and electric equipment are in short supply, "making it almost impossible to add incremental capacity this year."

This development is another setback for the Biden administration's efforts to increase US oil production to ease the worst inflation in forty years ahead of the midterm elections in November.

A similar message was conveyed by Exxon Mobil, whose CEO said that global oil markets might remain tight for another three to five years primarily because of a lack of investment since the pandemic began.

Chief executive Darren Woods said it'll take time for oil firms to "catch up" on the investments needed to ensure enough supply.

Back to the shale patch, where even if exploration companies were to obtain fracking equipment for drilling new or existing wells, the frack sand used to blast through shale rocks is in short supply across Texas.

Russell Hardy, the CEO of the world's largest independent oil merchant, Vitol, also believes oil prices will remain high because the market can't see where additional supply is coming from to balance demand.

Meanwhile, Brent oil prices rose to $106 on Tuesday after President Biden returned from Saudi Arabia without an agreement on increasing output from OPEC+.

"The message is that it is OPEC+ that makes the oil supply decision, and the cartel isn't remotely interested in what Biden is trying to achieve," said Naeem Aslam, the chief market analyst at Avatrade.

Neither US shale nor OPEC+ appears to be increasing output in the immediate future for their own respective reasons, indicating tight crude supplies will keep energy prices elevated and inflation high.

All the Biden administration can hope for now is a recession to curb consumer demand to rebalance markets.
https://oilprice.com/Energy/Energy-Gene ... -Year.html

Répondre