Le recyclage des batteries

Comment anticiper au mieux le choc à venir (organisation de la société, questions politiques, conseils financiers, etc).

Modérateurs : Rod, Modérateurs

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 54473
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Le recyclage des batteries

Message par energy_isere » 30 avr. 2017, 13:08

Le recyclage des batteries pèse déjà 8.1 milliards de $ en 2016 au niveau mondial.
Devrait monter à 11.6 milliards en 2022.

Multi-billion battery recycling market to reach new heights by 2022

April 28, 2017 by Kirstin Linnenkoper

World: The global battery recycling market will be worth US$ 11.83 billion by 2022, up from US$ 8.10 billion last year. This represents a compound annual growth rate of 6.5% over the next five years.


The lead-acid battery chemistry segment led the Battery Recycling Market in 2016 and is projected to be the fastest-growing segment by 2022, according to new data by Markets and Markets. The extensive usage of starting, lighting, and ignition (SLI) batteries and VRLA batteries has further fuelled the growth of the market.

A different report providing a forecast about the same topic claims that growth in the international battery recycling sector may even be as high as 10.96% during the period 2017-2021. This increase is mainly due to the widening lithium supply-demand gap as well as more and more strict legislation support for battery recycling, points out the publication by 360 Market Updates.
http://www.recyclinginternational.com/r ... ights-2022

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 54473
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: Le recyclage des batteries

Message par energy_isere » 21 août 2018, 20:12

Le Michigan Technological University affirme pouvoir recycler les batteries lithium-ion suivant le procédé décrit ci dessous.
Recycling Li-ion batteries

August 21, 2018

Researchers at Michigan Technological University adapted 20th century mining technologies used to separate metal from ore to improve lithium-ion battery recycling.

The team used mining industry technologies to separate everything in the battery: the casing, metal foils and coatings for the anode and cathode, which includes lithium metal oxide, the most valuable part. The components can be returned to the manufacturer and re-made into new batteries.

The process is also inexpensive and energy efficient.

After trying a range of solvents to liberate the different chemicals, the team turned to water and kerosene.

“We use standard gravity separations to separate copper from aluminum, and we use froth flotation to recover critical materials, including graphite, lithium and cobalt. These mining technologies are the cheapest available, and the infrastructure to implement them already exists,” said Lei Pan, an assistant professor of chemical engineering at Michigan Technological University.

Froth floatation separates hydrophobic and hydrophilic materials. The process involves crushing or grinding a combined material, which is added to water to form a slurry. A collector chemical, in this case kerosene, is added to make the desired material hydrophobic. The slurry is aerated, producing air bubbles to which the hydrophobic material attaches as they rise to the top, forming a froth. The materials remaining in the slurry are referred to as tails or tailings.

In their experiments, the team found that over 90% of anode materials were floated in froth layers, while 10–30% of cathode materials were floated.

The team sees ways to further improve the purity of the separated materials. “For spent lithium-ion batteries, a low purity of cathode materials in tailings might be improved by fine grinding, at which freshly liberated hydrophobic surfaces are exposed and consequently anode materials become floatable,” they said. “The present result confirms that the froth flotation technique is a viable and versatile technique in producing high purity cathode materials from lithium-ion batteries.”
https://semiengineering.com/power-perfo ... ts-aug-21/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 54473
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: Le recyclage des batteries

Message par energy_isere » 16 oct. 2018, 07:41


BMW AG ST : BMW s'allie avec Northvolt et Umicore dans les batteries


REUTERS | LE 15/10/2018

Le constructeur automobile allemand BMW s'est associé avec le fabricant suédois de batteries Northvolt et le producteur belge de métaux Umicore dans une coentreprise de recyclage de batteries électriques pour véhicules.


La coentreprise a pour objectif de concevoir et de commercialiser un "circuit fermé" permettant de donner une seconde vie aux batteries avant leur recyclage, ont précisé lundi les trois partenaires.

Les gouvernements européens encouragent les initiatives visant à créer des entreprises susceptibles de rivaliser avec les géants asiatiques des batteries tels que les chinois BYD et CATL, et les sud-coréens Samsung et LG Chem.

BMW, qui se fournit en batteries auprès Samsung et CATL, a déclaré qu'il pourrait à l'avenir s'approvisionner auprès de Northvolt, mais qu'il était prématuré pour le moment d'évoquer un contrat.

Le groupe suédois construit actuellement une usine d'une capacité de batteries de 32 gigawattheures (GWh) par an qui devrait être opérationnelle d'ici 2023.

"Nous avons créé ce consortium parce que nous y voyons un grand potentiel et Northvolt pourrait être un autre fournisseur de cellules de batterie", a déclaré le porte-parole de BMW, Niklas Drechsler, après l'annonce de la coentreprise.

Il a ajouté que Northvolt devait "augmenter et intensifier sa production de cellules de batterie" avant qu'un quelconque contrat d'approvisionnement soit signé.

Northvolt, qui doit lever 1,2 milliard à 1,5 milliard d'euros pour porter sa capacité de production à 8 GWh, a dit vouloir approfondir ses relations avec BMW.

"Nous espérons évidemment que c'est la première étape d'un long partenariat", a déclaré le porte-parole de Northvolt, Jesper Wigardt, ajoutant que la société avait sollicité un prêt de 400 millions d'euros auprès de l'un de ses actionnaires actuels, la Banque européenne d'investissement.

Dans le cadre de leur coentreprise de recyclage, BMW a dit avoir effectué un investissement dont le montant n'a pas été dévoilé.
https://m.investir.lesechos.fr/actualit ... 98517.html

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 54473
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: Le recyclage des batteries

Message par energy_isere » 29 oct. 2018, 21:41

Avec les Belges de Umicore et des Allemands, je n'ai aucun doute que le sujet va avancer :
95 % de récup en labo du cobalt, nickel et cuivre. Reste à industrialiser la chose.
Audi, Umicore recovering raw materials from traction batteries

October 29, 2018 By Christoph Hammerschmidt

Audi and Umicore have completed phase one of their strategic research cooperation for battery recycling: The two partners are developing a closed circuit for components of high-voltage batteries that can be used again and again. Particularly valuable materials should be available from a raw materials storage site.

Even before the start of the cooperation with Umicore in June 2018, Audi had analyzed the batteries in the plug-in hybrid A3 e-tron car and defined ways for recycling. Together with the material technology experts, the car manufacturer then determined the possible recycling quotas for battery components such as cobalt, nickel and copper. The result: more than 95 percent of these elements can be recovered and reused in laboratory tests.

Now the partners are developing concrete recycling concepts. The focus is on a closed-loop approach. In such a closed cycle, valuable elements from batteries flow into new products at the end of their life cycle and are thus used further.

The Ingolstadt-based carmaker is now applying this approach to the high-voltage batteries in the new Audi e-tron electric car. The aim is to gain insights into the degree of purity of the recovered materials, the recycling rate and the economic feasibility of concepts such as a raw materials bank. Security of supply and shorter distances are the goals.
http://www.smart2zero.com/news/audi-umi ... -batteries

Répondre