Terres rares : Exploration et production miniére

Discussions traitant de l'impact du pic pétrolier sur l'économie.

Modérateurs : Rod, Modérateurs

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

[Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 16 juin 2019, 11:24

Ah tiens voilà qu'on redecouvre qu'il y a des Terres rares en Roumanie.
On parle de 50 millions d'euro à investir.
Romania offers rare earths to enter lucrative battery market

Bloomberg News | June 12, 2019

Romania is hoping to join the European Battery Alliance by renewing operations at three mines that produce rare metals.

Romania is re-opening mines for rare earth minerals to lure investments in electric battery plants, joining a Europe-wide initiative that aims for a bigger share of the global market.

The government is renewing operations at three mines that produce rare metals, including europium and dysprosium, for the first time in three decades, Economy Minister Niculae Badalau said in an interview in Bucharest. Talks with electric battery manufacturers are ongoing for an investment of more than 50 million euros ($57 million), he said.

“We want to become a member of the European Battery Alliance,” Badalau said. “That will ensure that at least one of the factories to produce electric batteries currently planned by several companies will be located here,” he said, without naming the potential investors.

Romania is hoping to join the European battery network through Radioactiv Mineral Magurele SA, a company that traces its roots to uranium production and later rare metals during the communist era.

Among international companies expanding battery production in the region or searching for its raw materials, Daimler AG and Johnson Matthey Plc have announced plans to build plants in Poland, while Rio Tinto has been exploring lithium extraction in Serbia.

The European Commission set up the battery alliance in 2017 as part of its push toward cleaner industries and to support investments in the market whose value is estimated at over 250 billion euros per year from 2025. That offers an opportunity for Romania to tap mines that have been shuttered due to outdated technologies and financial losses.
https://www.mining.com/web/romania-offe ... ry-market/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 06 juil. 2019, 10:31

Suite de ce post du 16 mars 2019 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 7#p2281837
Burundi : Rainbow Rare Earths annonce une levée de fonds de 4,3 millions £ pour son projet Gakara


Agence Ecofin. 4 juillet 2019

La compagnie minière Rainbow Rare Earths, active au Burundi sur le projet de terres rares Gakara, a annoncé une levée de fonds de 4,3 millions £ (5,5 millions $). Suite à un book building réalisé dans la journée de mercredi, elle a reçu des ordres de plusieurs investisseurs (existants comme nouveaux) pour un placement d’actions.

La société compte émettre un total de 144 703 421 nouvelles actions ordinaires au prix unitaire de 3 pence. Les fonds levés seront, apprend-on, investis dans la croissance de la production au projet Gakara.

Le financement consolidera également le bilan de l’entreprise en fournissant plus de stabilité durant le démarrage de la production sur les nouvelles zones d’exploitation de la mine.

Rainbow Rare Earths jouit actuellement du statut d’unique producteur de terres rares d’Afrique. Un des rares producteurs en dehors de la Chine ; la compagnie veut devenir «un fournisseur stratégique clé pour le marché mondial des terres rares ».


https://www.agenceecofin.com/investisse ... jet-gakara

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 10 août 2019, 11:17

Suite de ce post du 14 avril 2017 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 87#p401987
Tanzanie : Peak Resources s’active pour développer son projet de terres rares Ngualla

Agence Ecofin 5 Août 2017

En Tanzanie, la compagnie minière Peak Resources se prépare à développer son projet de terres rares Ngualla. Elle a annoncé ce week-end un placement de 4,8 millions de dollars australiens pour financer un certain nombre d’activités préliminaires.

Entre autres activités, on retrouve la finalisation des permis pour développer le projet, la négociation d’accords de commercialisation et de prélèvement, ainsi que le remboursement d’une partie de ses dettes.

Selon le PDG Rocky Smith, cette nouvelle impulsion serait liée à la récente couverture médiatique sur l’industrie des terres rares. Ladite couverture a mis en lumière l’importance de l'utilisation de ces métaux dans les applications industrielles, la croissance de la demande qui devrait découler de la révolution de l'électrification et la vulnérabilité de la chaîne d'approvisionnement, qui dépend trop de la Chine.

« Ces facteurs, conjugués aux caractéristiques exceptionnelles du site de la raffinerie de Teesside et aux avantages naturels du gisement Ngualla, augurent d’un avenir prometteur pour Peak », a-t-il déclaré.

Selon une étude de faisabilité bancable optimisée en 2017, Ngualla devrait produire annuellement 32 700 tonnes de concentré de terres rares sur une durée de vie de 26 ans.
https://www.agenceecofin.com/terres-rar ... es-ngualla

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 25 août 2019, 13:27

En Afrique du Sud, une mine riche en terres rares se rêve en recours au conflit Pékin-Washington

AFP•25/08/2019

Dans une région aride de l'ouest sud-africain, une mine renfermant des réserves en terres rares aux concentrations parmi les plus élevées au monde veut peser sur un marché archi-dominé par la Chine, mais dans un contexte de guerre commerciale rebattant les cartes mondiales.

A 350 kilomètres au nord du Cap, la mine de Steenkampskraal, découverte en 1949, a vu de 1952 à 1964 ses exploitants en extraire du thorium, utilisé comme combustible nucléaire.

Il a depuis été découvert que la mine recelait également du minerai de monazite, une terre rare , à une concentration extrêmement élevée, ainsi que de néodyme et de praséodyme, des ressources que le pays entend bientôt exploiter.

Ces "terres rares", minerais stratégiques qui font l'objet de nombreuses convoitises dans le monde, comprennent un ensemble de 17 métaux essentiels aux technologies de pointe, et que l'on retrouve dans les smartphones, les écrans plasma, les véhicules électriques mais aussi dans l'armement.

Les perspectives de la mine de Steenkampskraal sont une aubaine pour l'Afrique du sud, au moment où la Chine, qui produit plus de 90% des terres rares de la planète, menace de manière à peine voilée les Etats-Unis de couper ses livraisons en pleine guerre commerciale, alors que Washington en importe massivement.

Pékin en a produit 120.000 tonnes en 2018, soit six fois plus que les Etats-Unis, selon l'US Geological Survey (USGS).

Dans ce contexte, le président américain Donald Trump a signé le 22 juillet une ordonnance intimant au Pentagone de trouver d'autres sources d'approvisionnement à ces métaux précieux.

Autre motif d'optimisme pour l'Afrique du sud, la Chine est devenue l'an dernier pour la première fois importateur net de terres rares, en raison de son commerce massif de véhicules électriques. Les ventes mondiales de ces véhicules ont bondi de 68% l'an dernier à 5,12 millions, plus d'un million de ventes ayant eu lieu en Chine, d'après l'Agence Internationale de l'Energie.

"La Chine pourrait, en raison de ses propres besoins, exporter de moins en moins (de terres rares). Il est donc vital que d'autres fournisseurs se présentent pour les Etats-Unis, l'Europe et le Japon", affirme à l'AFP Trevor Blench, président de la mine de Steenkampskraal, alors qu'aucune mine sud-africaine n'extrait de terres rares à l'heure actuelle.


Pékin cherche en outre à réguler davantage les explorations illégales, faisant de fait reculer la production locale, au profit des concurrents étrangers.

A la mine de Steenkampskraal "environ 14% de (la) roche est composée de terres rares. C'est un niveau de teneur extraordinaire, nous n'avons jamais connu un niveau équivalent sur la planète", explique Trevor Blench.

A l'échelle mondiale, les mines disposent généralement d'une concentration proche de 6%.

Après avoir obtenu toutes les autorisation pour commencer à extraire le monazite, et avoir sécurisé un financement de 50 millions de dollars, les dirigeants de la mine de Steenkampskraal visent une production de 2.700 tonnes par an.

Malgré les espoirs soulevés par l'exploitation de cette mine, M. Blench en reconnait lui-même la taille modeste en comparaison avec celles qui renferment des millions de tonnes de minerais ailleurs dans le monde.

Bien que ses concentrations en terres rares soient très élevées "la mine de Steenkampskraal est surtout constituée de terres rares légères qui sont plus abondantes à l'échelle mondiale (telles que le néodyme et le praséodyme) et donc moins recherchées que d'autres terres rares plus lourdes", décrypte Diego Oliva-Velez, analyste à Londres pour Fitch Solutions.

"L'Afrique du sud va demeurer derrière d'autres pays", ajoute-t-il, citant les réserves prouvées et les perspectives d'investissements plus élevés dans des pays tels que l'Australie, l'Inde, la Russie et le Vietnam.

L'exploration des terres rares se développe par ailleurs au Brésil ainsi qu'au Canada.

Cela ne bride pas pour autant la volonté sud-africaine de développer plus agressivement sa production de terres rares.

Le pays "est dotée en abondance de roches dans lesquelles se trouvent des terres rares", affirme le patron du Conseil pour la Géoscience (Council for Geoscience), Mosa Mabuza. L'organisation étudie les gisements de minéraux dans le pays et affirme que du lithium s'y trouve au nord du Cap.
https://www.boursorama.com/actualite-ec ... d02d36fdb4

Répartition des terres rare du minerai

Image

https://www.steenkampskraal.com/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 04 sept. 2019, 22:46

L'australien Lynas profite de la panique sur les terres rares

 MYRTILLE DELAMARCHE usine nouvelle 03/09/2019

L’australien Lynas, principal producteur de terres rares hors de Chine avec 13% de la production mondiale, a annoncé, le 29 août, un bénéfice net annuel en hausse de 50%, à 80 millions de dollars australiens (près de 49 millions d’euros). Le groupe profite de la panique qui règne sur ce marché depuis que la Chine a laissé entendre qu’elle pourrait en restreindre l’export dans le contexte de son conflit commercial avec les États-Unis.

La planète entière se (re)penche sur les sources possibles d’approvisionnement en ces métaux qui ne sont certes pas rares mais difficiles et coûteux à séparer, tant en termes financiers qu’environnementaux, en raison de la radioactivité du minerai. Le groupe, qui profite de ces inquiétudes – et de l’effet d’une offre d’achat de son compatriote Wesfarmers pour 1,5 milliard (près d’un milliard d’euros), déclinée par Lynas puis retirée par Wesfarmers fin août –, s’apprête à construire deux usines, en complément de son usine actuelle, implantée en Malaisie.

DEUX USINES EN VUE

L’une, destinée à débarrasser son minerai extrait à Mount Weld en Australie de sa radioactivité avant l’export du concentré vers la Malaisie pour la séparation principalement du néodyme et du praséodyme, sera construite en Australie. La Malaisie a renouvelé sa licence sur son sol à condition que cette opération se fasse dans les quatre ans. La seconde usine, dévolue au traitement des terres rares lourdes, se construira probablement au Texas, mais la décision finale sur le lieu d’implantation n’est pas prise, a précisé sa directrice générale Amanda Lacaze, le 29 août.

Deux jours avant, le ministère américain de la Défense) reconnaissait discuter avec l’Australie pour trouver un accord sur la transformation des terres rares, par la voix de la sous-secrétaire d’État américaine à la Défense, Ellen Lord. La Défense américaine répond ainsi à la demande du président Donald Trump, qui l’a enjointe de trouver d’autres sources d’approvisionnement en terres rares que la Chine.
https://www.usinenouvelle.com/article/l ... es.N879585

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 06 oct. 2019, 10:47

Un prospect de terres rares au Chili.
C'est dans des couches argileuses (clay) comme certains gisements en Chine.
Hochschild Mining acquires Chilean rare earth deposit
By Srivani Venna and Jack Unwin 3 oct 2019

Gold and silver producer Hochschild Mining has acquired the BioLantanidos ionic clay rare earth deposit in Chile for $56.3m.

Hochschild has previously invested $2.5m in the deposit, which features a high concentration of a series of rare earth elements used in magnets for electric cars and wind turbines.

The investment made during 2018 and early this year gave the company a 6.2% equity stake in the deposit, with the option to increase ownership.

The project features ionic clay resources that are the same as those identified in China but different from the majority of other rock-based rare earth projects globally.

An initial modular project has also been developed on a 300ha area in the Penco region, around 15km from Concepción in Chile.

BioLantanidos owns around 72,000ha of concessions.

Other modules are anticipated to be assessed in the future, offering significant low capital expenditure growth potential.

An on-site pilot facility built at the project showed both technical and commercial viability with the opportunity to scale up into industrial operations.

Hochschild plans to revise the feasibility study over the next 18 months and appoint a management team to oversee the development of the project.
.......
https://www.mining-technology.com/news/ ... ing-chile/

Page Web du projet
https://biolantanidos.com/project/?lang=en
........
Hochschild said the BioLantanidos deposit was a clay resource, similar to those in China, with the rare earths, mostly Terbium, Dysprosium, Praseodymium and Neodymium, occurring at between 20 to 30 meters depth.

Due to the easy access to the elements, the firm will not need to use explosives or build a tailings dam, it said. Once mined, the clay will be washed to desorb the rare earth elements, without using “potentially harmful chemicals” and then returned to the pits.

The company did not provide an estimate of the capital spending, but noted the mine — located about 500 km south of Chile’s capital Santiago — would become “one of the lowest cost rare earth producers”.

Image
.........
https://www.mining.com/precious-miner-h ... quisition/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 27 oct. 2019, 10:47

Des terres rares dans le projet Yangibana en Australie.
.......
Reserves at the Western Australian rare earths project
As of November 2017, the project was estimated to hold JORC measured, indicated and inferred mineral resources of 21.7 million tonnes (Mt) grading 1.17% total rare earth oxides (TREO) including 0.39% of neodymium oxide (Nd2O3) and praseodymium oxide (Pr6O11).
https://www.mining-technology.com/proje ... ne-region/

Les dernières nouvelles, 240 millions de dollars de contrat pour l'usine de traitement du minerai en Australie.
DRA Pacific wins $239.8m EPCM contract for Yangibana Processing Plant

DRA Pacific has secured a contract valued worth A$350m ($239.8m) to provide engineering, procurement and contract management (EPCM) services for the Yangibana Rare Earths Processing Plant and associated infrastructure.

The contract has been awarded by Hastings Technology Metals for the processing plant located in the Gascoyne Region of Western Australia.

DRA Pacific has been chosen as the preferred EPCM contractor, preceding a series of value engineering studies and the front-end-engineering-design completed by the company over the past two years.

The contract scope will cover all aspects of the design and construction of the Yangibana processing facility, as well as associated non-process infrastructure with a capacity of producing 15,000t of Mixed Rare Earths Carbonate (MREC) per annum.

Hastings Technology Metals executive chairman Charles Lew said: “The award of the EPCM contract moves the Yangibana Rare Earths Project firmly into development phase to commence project execution and progress to production of our mixed rare earth carbonate by 2022.”

According to Hastings, a major component of the contract terms is the comprehensive performance linked to ore throughput for the entire process flowsheet at Yangibana.

DRA Global CEO Andrew Naude said: “Awarding the execution of this internationally important rare earths project on the Australian Continent to DRA is testament to DRA’s position as the preferred technical partner for projects of this nature.

“DRA is honoured to have been selected by Hastings for the execution of the project. We have put together a very strong team for the delivery of the project and our Project Manager has significant experience in delivering successful projects.”
https://www.mining-technology.com/proje ... ne-region/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 16 nov. 2019, 10:43

Suite de ce post du 10 août 2019 http://www.oleocene.org/phpBB3/viewtopi ... 7#p2286027

Tanzanie : Peak Resources devient l’unique propriétaire du projet de terres rares Ngualla

Image

Agence Ecofin 15 nov 2019

La compagnie minière Peak Resources est désormais l’unique propriétaire de Peak African Minerals, filiale détenant 100 % de participation dans le projet de terres rares Ngualla, en Tanzanie. Elle a convaincu ses partenaires Appian Natural Resources et International Finance Corp (IFC) d’échanger leurs intérêts dans la filiale contre des paiements en actions.

Selon les termes de la transaction finalisée cette semaine, Appian a reçu 327 490 452 nouvelles actions de Peak, ce qui lui permet de détenir 36,93 % de participation dans le capital-actions de la société. Quant à IFC, elle a reçu 64 268 651 actions, ce qui lui permet d’être actionnaire à 8,07 % de Peak.

Pour Peak Resources, devenir l’unique propriétaire du projet Ngualla arrive à un bon moment compte tenu de la dynamique actuelle du marché avec les gouvernements occidentaux qui cherchent des alternatives à l’offre chinoise de terres rares et l’adoption des véhicules électriques qui s’accélère. La compagnie pense que cela lui facilitera les négociations avec de potentiels partenaires de développement et investisseurs institutionnels.

Selon une étude de faisabilité bancable optimisée en 2017, Ngualla devrait produire annuellement 32 700 tonnes de concentré de terres rares sur une durée de vie de 26 ans.
https://www.agenceecofin.com/terres-rar ... es-ngualla

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 24 nov. 2019, 11:50

Prospect pour les terres rares dans le Nord du Zimbabwe.
Rainbow Rare Earths expanding into Zimbabwe

By DANIEL BRIGHTMORE . Nov 22, 2019

Rainbow Rare Earths has acquired ten mining claims covering an area 12.6km² in northern Zimbabwe to expand operations beyond Burundi where it runs Gakara, Africa’s only rare earths producing mine.

Zimbabwe is geologically well known as hosting a large number of minerals, including gold, battery metals, coal, platinum group metals (PGM) and chrome resources. Zimbabwe has the second largest PGM and chrome resources globally.

The ten properties acquired by Rainbow have previously been explored for phosphate. A 2002 report by the US Geological Survey identified Kapfrugwa (also known as Gungwa) deposit as probably hosting Cerium and Lanthanum.

Rainbow has acquired these licenses through its wholly owned Zimbabwe subsidiary. The licenses will be held 100% by Rainbow Zimbabwe, with no free carry for the government, in line with recent changes to the legal framework covering mining in Zimbabwe.

Rainbow will immediately commence with an exploration program including geological mapping, sampling and assaying with the aim to conclude an interpretation report with focus on REE potential, namely sizes, grades and mineralogy.

Commenting on the acquisition, Rainbow CEO George Bennet said: "With our strategic intent for our licenses in Burundi well on track, the Company stabilised, I believe this is a great opportunity to diversify the portfolio, with low risk and minimal capital outlay.”
https://www.miningglobal.com/mining-sit ... g-zimbabwe

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 27 nov. 2019, 23:46

L'australien Lynas peaufine ses plans pour une usine de traitement de terres rares aux USA.
Leading Rare Earth Miner Looks To Seal Mega Deal In The U.S.

By MINING.com - Nov 27, 2019

Australian rare earths miner Lynas Corp (ASX: LYC) and its United States-based partner Blue Line Corporation are fine-tuning funding plans to build a rare earths plant in Hondo, Texas.

Lynas, which controls just over 10% of the global rare earths market, signed in May a memorandum of understanding with Texas-based Blue Line to set up a rare earths separation facility in the south-central state.

Funding details are expected to be unveiled by the end of February, chairman Mark Harding said at the company’s general meeting held on Tuesday.

“We are in various different negotiations with respect to funding and offtake for that plant. We do expect to have more announcements on that sometime in the next two to three months,” chief executive, Amanda Lacaze, added.

The facility would be the world’s only large-scale producer of separated medium and heavy rare earth products outside of China, which currently accounts for 70% of global production. Beijing also controls 90% of a $4 billion global market for materials used in magnets and motors that power phones, wind turbines, electric vehicles and military devices.

Lynas, the only major rare earths producer outside China, currently ships the ore it mines in Western Australia to its processing plant in Malaysia. The facility not only does not have heavy rare earths separating capacity, but also continues to face challenges rooted in concerns expressed by the Malaysian government over low-level radioactive waste produced at the plant.
.......
https://oilprice.com/Latest-Energy-News ... he-US.html

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 30 nov. 2019, 10:19

Suite de ce post du 16 nov 2019 viewtopic.php?p=2291771#p2291771
Tanzanie : le projet de terres rares Ngualla suscite l’intérêt du gouvernement américain

Agence Ecofin. 27 nov 2019

L’agence gouvernementale américaine Overseas Private Investment Corporation (OPIC) envisage de financer le projet de terres rares Ngualla, en Tanzanie. Peak Resources, la compagnie en charge du projet, a déclaré mardi qu’elle a reçu une lettre d’intérêt de l’institution de financement qui doit encore mener son processus habituel d’examen et d’approbation avant de se décider.

Cette déclaration d’intérêts des États-Unis intervient après une tournée de promotion entreprise par Rocky Smith, le PDG de Peak, dans trois pays y compris le Royaume-Uni et le Japon. Il a été invité à rencontrer au cours d’une session des représentants du gouvernement américain.

« Je suis extrêmement encouragé par l’accueil que j’ai reçu de la part des groupes gouvernementaux concernés et par leur niveau d’intérêt pour Peak et le projet », a déclaré M. Smith, précisant qu’en plus de disposer d’un des plus grands gisements de terres rares à haute teneur au monde, la compagnie possède également un centre de séparation au Royaume-Uni.

Avec la guerre commerciale entre Washington et Pékin, les gouvernements occidentaux cherchent des alternatives à l’offre chinoise de terres rares. Parmi ces alternatives il y a l’Afrique qui dispose de grandes ressources réparties dans plusieurs pays.

Le projet Ngualla, détenu par Peak Resources à 100 %, devrait produire annuellement 32 700 tonnes de concentré de terres rares sur une durée de vie de 26 ans.
https://www.agenceecofin.com/terres-rar ... -americain

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 01 déc. 2019, 16:51

Un projet d'extraction de Néodyme et Praséodyme en Angola.
131 millions de dollars à investir.
Longonjo Neodymium-Praseodymium Project

Longonjo neodymium-praseodymium project is an open-pit mine producing neodymium and praseodymium located in the African nation of Angola. Pensana Metals fully owns the project and is developing it at a capital cost of £168.4m ($131m).

Pre-feasibility study (PFS) of the Longonjo project was completed in November 2019. The project is expected to produce 56,000t of NdPr concentrate a year during its anticipated mine life of approximately nine years.

Pensana proposes to start construction on the project in 2020 and operations in 2021.

.......
https://www.nsenergybusiness.com/projec ... m-project/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

[Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 15 déc. 2019, 10:26

Lynas choisi Kalgoorlie pour implanter la future usine d'affinage des rerres rares. Donc près de Mt Weld lieu de l'extraction.
Lynas chooses Kalgoorlie for rare earth processing plant

By NS Energy Staff Writer 10 Dec 2019

Lynas has selected Kalgoorlie, based on its location, close to the Lynas mine at Mt Weld, availability of skilled workforce and history of mining and processing.

Australia-based rare-earths mining company Lynas has selected Kalgoorlie in Western Australia as the location for its new cracking and leaching plant.

The company said that it has selected Kalgoorlie from two shortlisted locations in the Goldfields region after extensive due diligence, and the plant will create new jobs and lays foundation for a critical minerals hub in the Goldfields region.

Lynas CEO & managing director Amanda Lacaze said: “We are excited to announce Kalgoorlie as the location for our robust, value-added processing facility in Western Australia. Kalgoorlie is a terrific city and an ideal location for our new cracking and leaching plant. We are excited to contribute to economic development in Kalgoorlie-Boulder.

“We thank the City of Kalgoorlie-Boulder for their warm welcome and we look forward to sharing further details with the local communities as our plans progress. Lynas was built from the ground up as an environmentally responsible Rare Earths producer and we will take the same approach to our facility in Kalgoorlie.”

Kalgoorlie located close to Lynas mine at Mt Weld
Lynas said that it has selected Kalgoorlie, based on its location, close to the Lynas mine at Mt Weld, availability of skilled workforce and a history of mining and processing industries.

It has signed an option to sublease an industrial zoned property from the City of Kalgoorlie-Boulder, after signing of an MOU with the city of Kalgoorlie-Boulder.

The proposed cracking and leaching plant at Kalgoorlie is expected to upgrade the Lynas Mt Weld rare earth concentrate, which is currently exported to the Lynas rare earth processing facility in Malaysia.

In addition, it helps in delivering the Australian Government’s Critical Minerals Strategy and the Western Australian Government’s target for additional downstream processing.

Lacaze added: “We also acknowledge the support from the Western Australian Government and the Australian Government to enhance the critical minerals industry in the Kalgoorlie region. The signing of this option is an important step for our project and we look forward to updating the market on its progress.”
https://www.nsenergybusiness.com/news/l ... new-plant/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 22 déc. 2019, 19:01

Ouverture d'une ligne pilote de traitement de minerai de terres rares dans le Colorado.
Le minerai viendra de la mine voisine de Round Top dans l'état d'à coté le Texas.
Pilot rare earths processing plant, first one outside China, opens in Colorado

Cecilia Jamasmie | December 16, 2019

USA Rare Earth and partner Texas Mineral Resources have opened a pilot plant processing facility in Wheat Ridge, Colorado, which will purify rare earths, lithium and other critical minerals with the aim of helping Washington secure domestic supply of the key ingredients for military weapons, electric vehicles and phones.

Processing ore will come from the Round Top heavy rare earth and critical minerals project, located just outside El Paso, Texas, the companies said. Aside from the significant concentration of heavy rare earths (HREE’s) and lithium, the deposit also includes uranium, beryllium, gallium, hafnium and zirconium – all of which are on the US Government’s critical minerals list.

“Our Colorado pilot plant will be the first processing facility outside of China with the ability to separate the full range of rare earths – Lights, Mids and Heavies,” Pini Althaus, chief executive of USA Rare Earth, said.

“Taken together, Round Top and our pilot plant constitute essential links in restoring a domestic US rare earth supply chain, extracting rare earths and processing them into individual REE oxides – without the material ever leaving the US”, Althaus noted.

The partners, which estimate an investment of $10 million to $12 million building the final plant, expect to be producing small amounts of processed rare earths by the middle of 2020 — roughly 100 kilograms (220 pounds) annually

The companies plan to move the pilot plant to Texas by 2021 and have full-scale production by 2023.
https://www.mining.com/pilot-rare-earth ... -in-texas/

Avatar de l’utilisateur
energy_isere
Modérateur
Modérateur
Messages : 89516
Inscription : 24 avr. 2005, 21:26
Localisation : Les JO de 68, c'était la
Contact :

Re: [Véhicule électrique] la question des métaux rares

Message par energy_isere » 01 févr. 2020, 11:53

Namibie : le projet de terres rares Lofdal sera développé avec l’appui de la société nationale japonaise de métaux

Agence Ecofin. 28 janvier 2020

La compagnie minière Namibia Critical Metals a signé un accord de partenariat avec la Japan Oil, Gaz and Metals National Corporation (Jogmec) pour le développement du projet de terres rares Lofdal, en Namibie. La société nationale japonaise l’aidera notamment sur l’exploration, l’exploitation, le raffinage et la distribution de produits minéraux en échange d’une participation dans l’actif.

Selon les termes convenus, Jogmec peut obtenir 50 % de parts dans le projet si elle y investit 20 millions de dollars canadiens. Elle pourra ensuite, sous réserve de l’achèvement de l’étude de faisabilité, gagner 1 % d’intérêts supplémentaires en investissant 5 millions de dollars canadiens.

Pour le PDG de Namibia Critical Metals, Pine van Wyk, l’accord avec Jogmec permet à sa compagnie d’accéder au marché japonais où se trouvent d’importants groupes industriels intéressés par les terres rares. Le pays du soleil levant représente en effet le deuxième consommateur mondial, après la Chine, de dysprosium, un métal de la famille des terres rares.

Selon une évaluation économique préliminaire réalisée en 2014, le projet Lofdal a la capacité de produire annuellement une moyenne de 1 500 tonnes d’oxydes de terres rares séparées.
https://www.agenceecofin.com/terres-rar ... -de-metaux

Répondre