https://www.agenceecofin.com/actualites ... de-lithiumLe Mali obtient aussi 35 % d’intérêts dans son deuxième projet de lithium
Agence Ecofin 04 nov 2024
En mai 2023, le gouvernement malien a signé un accord pour garantir 35 % d’intérêts nationaux dans la première mine de lithium du pays, Goulamina. Selon le code minier adopté en 2023, l’État peut obtenir 30 % d’intérêts dans les projets miniers, ainsi que 5 % pour les investisseurs locaux.
Le gouvernement malien vient d’obtenir l’application du nouveau code minier au projet Bougouni, considéré comme le deuxième projet de lithium du pays. Selon un communiqué publié le 1er novembre par le britannique Kodal Minerals, copropriétaire du projet, l’État et les investisseurs locaux détiendront 35 % d’intérêts dans la future mine.
Il faut souligner que cet accord est une nouvelle victoire pour le gouvernement qui a déjà obtenu plus tôt cette année l’application du code minier de 2023 au projet Goulamina, la future plus grande mine de lithium du Mali. Le code minier révisé l’année dernière porte la participation de l’État d’au plus 20 % précédemment à un maximum de 30 % désormais, dont une participation gratuite de 10 %. Les investisseurs locaux ont aussi la possibilité d’acquérir une participation de 5 %, soit le total de 35 %.
Dans le cas de Bougouni, le prix d’acquisition convenu pour les 25 % d’intérêts supplémentaires à payer par le Mali, s’élève à environ 4,3 millions $. En contrepartie, Kodal Minerals et sa filiale dans le pays, codétenue avec le chinois Hainan Mining, disposent désormais d’un permis minier valable 10 ans et renouvelable autant de fois que nécessaire.
« Le protocole d’accord avec l’État pour le transfert de la licence minière de Bougouni est la dernière étape juridique nécessaire à l’avancement rapide de la construction du projet, dont la production est prévue pour le premier trimestre 2025 », a commenté Bernard Aylward, PDG de Kodal Minerals.
Pour rappel, Hainan Mining a investi l’année dernière plus de 100 millions de dollars dans le projet Bougouni afin d’en être le propriétaire majoritaire. Bougouni peut livrer 125 000 tonnes de concentré de spodumène sur quatre ans (2024-2028). La deuxième phase d’exploitation de la mine devrait permettre de produire 230 000 tonnes de concentré sur la période 2026-2036.
Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
https://www.mining.com/web/vulcan-pushe ... t-to-2027/Vulcan pushes back large-scale production date for German lithium plant to 2027
Reuters | November 8, 2024
Insheim, site of Vulcan’s lithium extraction project in Germany. Credit: Wikipedia
Start-up Vulcan Energy will begin large-scale industrial production of lithium hydroxide in Germany in 2027, two years later than originally planned, the company said on Friday as it started operations at a demonstration plant.
Vulcan started producing lithium chloride, an important component in producing lithium hydroxide, at its upstream extraction plant in Landau, Germany, in April.
It is currently raising funds for its first large-scale industrial plant with an aim of delivering an expected 24,000 tons of lithium hydroxide a year, equivalent to 500,000 electric vehicles, from 2027.
“The financing process has taken longer than expected,” Christian Freitag, the Vulcan CEO responsible for supply chain management, told Reuters.
Vulcan’s financial requirements now amount to 1.9 billion euros ($2.04 billion), including financing costs, with the required funds expected to be secured in the first quarter.
The company will raise more than 600 million euros in equity from a handful of investors, Freitag said, and the remaining 1.3 billion euros via loans from banks, including the European development bank EIB, which has promised half a billion euros.
Vulcan’s production of the battery raw material will help Germany cut dependency on lithium producers China and South America. The energy it will use to extract lithium from brine in underground reserves is simultaneously generated CO2-free using geothermal power plants.
Lithium demand is forecast to surge later this decade from growth in lithium-ion batteries used in electric vehicles.
Vulcan, which is listed both in Australia and Frankfurt, has already sold its first 10 years of production through purchase deals with carmakers including Volkswagen, Stellantis and Renault.
The company has already once postponed the start date for large-scale production at its plant by a year to 2026, citing supply chain delays.
($1 = 0.9292 euros)
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
La baisse du cours du Lithium fait très mal à Albemarle :
https://www.mining.com/web/albemarle-lo ... um-prices/Albemarle loses more than $1 billion on falling lithium prices
Reuters | November 6, 2024
lbemarle, the world’s largest lithium producer, said on Thursday it lost more than $1 billion in the third quarter and that it would slash its capital budget amid a 71% drop in prices for the electric vehicle battery metal.
The results underscore the supply glut engulfing the entire lithium industry amid oversupply from China and a softening of aggressive EV adoption rates that has dragged down prices for the ultralight metal.
Charlotte, North Carolina-based Albemarle is making business decisions on the assumption that lithium prices stay in their current range of roughly $12 to $15 per kilogram for the foreseeable future, CEO Kent Masters told Reuters.
“We do think the price is going to be lower for longer,” Masters said. “We’re positioning the company to compete at that level.”
The company last month announced its second reorganization in as many years, describing the move to shrink its business units as necessary to “adapt to dynamic market conditions.”
The moves – including cutting at least 6% of its staff – are expected to save at least $300 million to $400 million each year moving forward.
The company also cut its 2025 capital budget in half from this year’s levels to a range of $800 million to $900 million.
Masters said the trimmed budget would be used to maintain facilities that operate “at the lower end of the cost curve,” although he declined to name specific sites.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
En rapport avec deux pots au dessus.
https://www.boursorama.com/bourse/actua ... 66844fdf8dDu lithium européen et vert, double défi relevé en Allemagne
AFP •13/11/2024
Dans une usine de Francfort, en Allemagne, un premier camion a déchargé des barils de lithium, arrivé tout droit de la vallée du Rhin pour être transformé en composant pour batteries, un pas important vers l'indépendance européenne en métaux critiques.
Le précieux métal sera envoyé dans les semaines à venir à des constructeurs de batteries par l'entreprise australienne Vulcan Energy, qui a inauguré l'usine de raffinage début novembre.
Pour une phase de test tout d'abord, avant la production commerciale, prévue pour 2027.
Parmi ses clients figurent Volkswagen, Renault , Stellantis ou Umicore.
Les constructeurs automobiles européens, engagés dans le virage vers l'électrique, sont assoiffés de lithium, indispensable à la fabrication de batteries alors que les véhicules neufs dotés de moteurs à combustion seront interdits à la vente dans l'Union européenne à partir de 2035.
Grâce sa technologie basée sur la géothermie, le projet de Vulcan Energy est "le moins polluant au monde", assure un rapport de l'ONG Transport & Environment (T&E), avec une production émettant "83% d'émissions carbone de moins" que celles des mines chinoises.
- "Neutre en carbone" -
Dans la ruée mondiale vers l'extraction de lithium, deux techniques sont utilisées: l'excavation minière dans la roche et l'évaporation de saumure naturelle, technique moins gourmande en énergie mais plus lente et consommatrice d'eau.
La méthode utilisée par Vulcan Energy se rapproche de la seconde.
Mais au lieu du procédé d'évaporation, le lithium est extrait directement de la saumure profonde située à 2 kilomètres sous le village allemand de Landau (ouest), à la frontière française, une eau chauffée naturellement grâce à la situation géologique de la vallée du Rhin.
Le lithium obtenu est ensuite converti dans l'usine Vulcan de Francfort en hydroxyde de lithium par électrolyse et cristallisation.
Outre le lithium, l'eau géothermale - à 165°C - génère également de l'énergie verte revendue au réseau électrique local, permettant in fine à Vulcan Energy d'afficher "un bilan neutre en carbone". Ce procédé est subventionné par le gouvernement allemand à hauteur de 100 millions d'euros.
"La chaleur naturelle permet d'extraire le lithium à des coûts très bas, ce qui nous permet de battre la Chine sur les coûts et l'emprunte carbone à la fois", a expliqué à l'AFP Francis Wedin, fondateur de l'entreprise.
La Chine est le troisième extracteur de lithium au monde, derrière l'Australie et le Chili.
- "Jusqu'à 10% de la demande européenne" -
A partir de 2027, 24.000 tonnes d'hydroxyde de lithium seront produites chaque année à Francfort, soit "entre 5 et 10% de la demande européenne en lithium, pour un demi-million de voitures", affirme M. Wedin, alors que l'Europe ne joue à présent aucun rôle dans cette production.
La question de l'approvisionnement en métaux critiques sera largement abordée lors de la COP29, qui a débuté lundi en Azerbaïdjan.
Le temps presse alors que la demande de lithium devrait plus que doubler pour atteindre 2,5 millions de tonnes en 2030, selon les estimations de T&E.
Une autre raffinerie, inaugurée en septembre par le concurrent AMG Lithium dans l'est de l'Allemagne, cible une production annuelle de 20.000 tonnes. Mais pour l'instant, cette entreprise importe sa matière première du Brésil.
L'objectif de l'UE est de pouvoir réaliser sur son territoire 40% du raffinage des matériaux jugés critiques.
Cet été, l'UE a signé un partenariat important avec la Serbie pour s'assurer que le lithium, qui sera extrait du pays à partir de 2028, répondra uniquement à la demande européenne.
Avec 28 projets d'extraction ou de raffinage dans les tuyaux - dont certains également géothermiques, comme le projet français d' Eramet en Alsace -, l'UE pourrait réduire sa dépendance aux importations et fournir la moitié de ses besoins en lithium d'ici à 2030. Mais pour l'instant, aucun projet n'a passé la phase pilote.
"Cette étape va dans la bonne direction, mais si nous voulons être véritablement indépendants des autres pays, chaque étape de la construction des batteries doit avoir lieu en Europe", souligne Alina Racu, experte chez T&E, alors que la plupart des cathodes, qui constituent les batteries de voitures électriques, sont fabriquées en Chine.
Or la filière européenne de la batterie pour véhicule électrique est à la peine, contrainte de revoir ses ambitions en raison du ralentissement des ventes de ce type de voitures sur le continent depuis un an.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
https://www.msn.com/fr-fr/finance/autre ... 6161&ei=66En Serbie, une immense mine de lithium cristallise les tensions entre Moscou et Bruxelles
Article de Benjamin Laurent 14 nov 2024
La Serbie est le troisième pays européen en termes de réserves connues de lithium, et compte exploiter cette manne pour se rapprocher de l'Union Européenne. Mais le projet de créer la plus grande mine européenne de lithium rencontre une vaste opposition interne, remettant en cause le futur de l'extraction du métal.
2,55 milliards d'euros : c'est le montant du projet porté par l'entreprise anglo-australienne Rio Tinto Group, qui compte développer d'ici 2028 la plus grande mine de lithium d'Europe en Serbie. Cet investissement est une aubaine pour la Serbie, qui compte en retirer des bénéfices économiques mais aussi des gains politiques substantiels auprès de ses partenaires européens.
Un problème de taille subsiste cependant : la majorité du pays est opposée au projet d'extraction, et est déjà parvenue à le mettre à l'arrêt en 2022.
Une mine à l'importance capitale
La Serbie repose sur 1,2 million de tonnes de réserves de lithium (connues), les troisièmes plus vastes en Europe selon l'Institut d'études géologiques des États-Unis, derrière l'Allemagne avec 3,8, et la Tchéquie avec 1,3 million de tonnes.
Le projet de Rio Tinto ferait de cette mine de lithium située près du village de Gornje Nedeljice la plus grande d'Europe. Selon l'entreprise citée par Bloomberg, la mine pourrait générer un revenu d'1 milliards d'euros par an, et la construction de cette dernière devrait créer 3 500 emplois. Métal vital pour la transition énergétique, composant des batteries de voiture électrique, l'intégralité du lithium utilisé par l'Union Européenne est importé, notamment depuis le Chili qui fournissait 80 % de la demande de l'Union en 2020.
Selon Peter Tom Jones, directeur du KU Leuven Institute for Sustainable Metals & Minerals interrogé par Euronews, 27 réserves de lithium ont cependant été identifiées en Europe, dont 10 réalistement exploitables - et la plus grande se trouve être celle de Jadar, en Serbie.
Cette mine est donc un atout critique pour le gouvernement serbe : la Législation européenne sur les matières premières critiques, adoptée en décembre 2023, prévoit que l'industrie de l'Union assure 10 % de l'extraction, 40 % du raffinage et 15 % du recyclage des matières premières reconnues comme clés d'ici 2030. La même législation prévoit qu'un seul pays tiers ne peut pas fournir plus de 65 % de la consommation annuelle de l'Union Européenne pour une de ses matières.
Des bénéfices majeurs pour Belgrade
Ce projet de loi ambitieux nécessite donc un démarrage rapide de l'extraction dans l'Union, alors que seul le Portugal maintient actuellement des mines dédiées au lithium. Le projet serbe a été publiquement soutenu par Olaf Scholz et la Commission Européenne, qui voient dans cette nouvelle mine une source précieuse pour l'industrie du continent.
Ce soutien est vital pour les projets serbes d'accession à l'Union Européenne. Le pays a été officiellement reconnu candidat en mars 2012, mais les négociations achoppent sur plusieurs points, notamment le cas du Kosovo. Cet État, qui a déclaré son indépendance en 2008, n'est pas reconnu par la Serbie, alors que la normalisation des relations entre Belgrade et Pristina est "une condition essentielle" pour l'accession à l'UE réaffirmée régulièrement dans les rapports de la Commission Européenne. Le contrôle serbe d'un métal destiné à alimenter l'industrie automobile allemande est un outil précieux pour de futures négociations, Belgrade ayant signé en juillet un partenariat stratégique avec Bruxelles ouvrant la voie à de vastes investissements.
Le retour au pouvoir de Donald Trump est également perçu par le gouvernement serbe comme une opportunité, Vučić ayant pu échanger par téléphone avec le président réélu dès le dimanche 10 novembre.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
En Australie une mine de lithium de spodumène employant 300 personnes doit fermer temporairement en attendant une remontée des cours :
https://www.miningweekly.com/article/mi ... 2024-11-13MinRes shuts Bald Hill lithium mine amid market slowdown
Australian miner Mineral Resources (MinRes) has announced the temporary closure of its Bald Hill lithium mine near Kambalda, Western Australia, as the global lithium market continues to face a prolonged downturn.
In a statement released on Wednesday, MinRes confirmed that mining and mobile maintenance operations at the Bald Hill mine had ceased, with the spodumene concentrate plant and accommodation village set to suspend operations by early December 2024.
The decision to place the mine on care and maintenance was made in response to current market conditions, and the company emphasised that it was a necessary move to reduce costs across its operations.
“Placing Bald Hill on care and maintenance is a prudent decision but one not made lightly. The decision aligns with the work we have done across the company in recent months to reduce costs,” said MD Chris Ellison.
About 300 employees are expected to be impacted by the closure. However, MinRes has pledged to prioritise redeployment opportunities for Bald Hill staff across its other operations in Western Australia. In cases where redeployment is not possible, the company will implement a redundancy process.
A small team of about 10 employees will remain on site to oversee the ramp-down of production and manage care-and-maintenance activities.
MinRes indicated that Bald Hill, which holds significant long-term value, could be restarted once global lithium prices improve to a level that justifies production. The company estimates that ramping up operations to full capacity would take around four to six weeks once market conditions are favourable.
“Bald Hill is a significant value opportunity for MinRes once conditions in the lithium market improve,” Ellison said.
In a positive development, MinRes also announced an upgraded mineral resources estimate for the Bald Hill project, reporting a total of 58.1-million tonnes at 0.94% lithium oxide. This represents a significant 168% increase compared with the previous estimate made in June.
Ellison highlighted the revised estimate as evidence of the mine’s high-quality assets and its potential for future growth. “The significant upgrade to the mineral resource statement is evidence that Bald Hill is a high-quality asset with a long-term future. We will continue to monitor lithium prices and site operating costs with a view to recommencing operations once conditions improve,” he said.
The final shipment of spodumene concentrate from the mine is expected to be sold in December, with the shipped volumes forecast for the 2025 financial year revised down to 60 000 dry metric tonnes (dmt), from an earlier estimate of 120 000 dmt to 145 000 dmt.
On Monday, Australia's Liontown Resources also lowered production plans for its Kathleen Valley lithium project and flagged cost cuts to adapt to low metal prices.
Liontown now plans to produce at a rate of 2.8-million tonnes a year from the end of the 2027 financial year, down from its earlier target of three-million tons by the end of the first quarter of 2025.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
suite de ce post du 12 nov 2024 viewtopic.php?p=2402287#p2402287
https://www.mining.com/web/vulcan-energ ... -ministry/Vulcan Energy gets $106 million funding from German ministry
Reuters | November 12, 2024
Insheim geothermal power plant, Germany. (Source: Vulcan Energy Resources)
Australia’s Vulcan Energy Resources said on Tuesday it had received 100 million euros ($106.42 million) in funding from the German economy ministry for its renewable energy plant in Landau, Germany.
The Vulcan HEAT4LANDAU project is for generating renewable geothermal heat to support Landau’s transition to sustainable and renewable district heating, starting 2026.
The project is part of Vulcan’s Phase One Lionheart Project, which aims for a 24,000 metric tons of lithium hydroxide production capacity per year, strengthening Europe’s green lithium supply chain.
The company’s Phase One Lionheart Project financing process is on track, led by BNP Paribas, with a debt structuring group including the European Investment Bank, and others.
The German Recovery and Resilience Plan funding program is one of the several grants under the German national government and European Commission initiatives for which Vulcan has applied, the company said.
Shares of Vulcan Energy surged as much as 16.8% to a more than 18-month high on Tuesday, before closing up 12%.
($1 = 0.9397 euros)
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
https://www.mining-technology.com/news/ ... t/?cf-viewiTech Minerals, SQM partner to develop lithium project in Australia
iTech Energy's Reynolds Range Lithium Project covers 375km² with three exploration licences.
November 22, 2024
Australian miner iTech Minerals has announced a partnership with SQM Australia, a subsidiary of the Chilean lithium giant Sociedad Química y Minera de Chile, to develop the Reynolds Range Lithium Project in the Northern Territory, Australia.
The Reynolds Range Lithium Project, entirely owned by iTech Energy, a subsidiary of iTech Minerals, spans 375km² and includes three granted exploration licences.
The project, rich in spodumene bearing pegmatite, is situated within the Aileron province of the North Australian Craton, accessible from Alice Springs.
The project has shown potential with more than 60km of outcropping pegmatites and high-grade lithium findings.
The binding memorandum of understanding outlines SQM’s potential to earn up to a 70% interest in the project’s lithium rights, starting with a 30% stake for A$2m ($1.3m) after a due diligence period.
iTech retains 100% rights to all other minerals, including copper and gold, within the tenements.
Further investment of A$7m in exploration over four and a half years could increase SQM’s interest to 51%, with an option to reach 70% by defining a significant mineral resource estimate or by additional exploration spending.
iTech Minerals managing director Mike Schwarz said: “The Reynolds Range Lithium Project is a new lithium pegmatite discovery in the Northern Territory. With high grade rock chips of up to 8% Li2O at the GMF Pegmatite and known pegmatites outcropping over the entire 60km tenement package, iTech believes it will take the technical capability and financial resources of one of the world’s largest lithium chemical producers, like SQM, to fully capture the value of this exciting new project.
“With SQM initially funding and managing all aspects of lithium exploration and development, iTech can focus its resources on exploration of the copper and gold potential of the Reynolds Range tenement package of which it retains 100% ownership.”
SQM’s due diligence and the subsequent earn-in stages are subject to specific conditions, including internal approvals and regulatory consents under Australian law.
Upon satisfactory completion of due diligence, a joint venture will be formed, with a technical committee comprising representatives from both SQM and iTech overseeing the project’s development.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
suite de ce post du 30 juin 2023 viewtopic.php?p=2372491#p2372491
https://www.connaissancedesenergies.org ... ise-241126Exploitation du lithium: la Bolivie signe un contrat avec une société chinoise
AFP le 26 novembre 2024
La Bolivie a signé mardi un contrat avec une société chinoise pour la construction de deux usines de carbonate de lithium, a annoncé l'entreprise publique Yacimientos de Litio Bolivianos (YLB).
La société Hong Kong CBC Investment, filiale du groupe chinois CATL, plus grand producteur mondial de batteries au lithium, va investir environ un milliard de dollars dans la construction de ces deux usines dans les salines d'Uyuni, dans le sud-ouest du pays.
Une des usines aura une capacité de production de 10.000 tonnes de carbonate de lithium par an, tandis que l'autre de 25.000 tonnes, indique YLB dans un communiqué.
"La Bolivie n'est plus complètement absente de la scène internationale (...) Nous allons être un acteur très important dans la détermination du prix international du lithium", s'est félicité le président bolivien Luis Arce lors de la cérémonie de signature.
Le lithium est un métal indispensable à la confection de batteries pour les véhicules électriques ou hybrides, ou d'autres types de systèmes de stockage d'énergie. Il est devenu une ressource stratégique face à la nécessité de rendre le secteur automobile plus écologique, bien que le recyclage des batteries usagées pose encore question.
La Bolivie assure disposer des plus grandes ressources de lithium au monde, avec 23 millions de tonnes. Cependant, il n'a pas encore été possible de déterminer la quantité de métal pouvant être extraite de ses gisements.
En septembre, YLB a conclu un accord avec le groupe russe Uranium One pour la construction en Bolivie d'une usine capable de produire 14.000 tonnes de carbonate de lithium par an, représentant un investissement de 970 millions de dollars.
Les deux accords doivent encore être approuvés par les députés, dans le cadre d'un processus qui pourrait s'enliser en raison des profondes divisions au sein de la majorité du parti au pouvoir.
"Nous demandons aux membres de l'assemblée d'accélérer leur traitement et leur approbation (...) Nous espérons qu'ils arrêtent de bloquer le gouvernement national et le peuple bolivien", a déclaré M. Arce.
Le président a également fait état de négociations en vue d'un autre contrat pour la fabrication d'usines avec l'entreprise publique chinoise Citic. "Nous espérons pouvoir conclure ce contrat le plus rapidement possible", a-t-il assuré.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
A 3 ou 4 kg de lithium par batterie de voiture électrique, ça nous fait potentiellement près d'une dizaine de milliards de véhicules électriques pour les gisements boliviens, de quoi équiper toute la planète pendant quelques siècles si on recycle bien ce lithium!
On ne devrait pas manquer de lithium de si tôt ... surtout si la chute des ventes des voitures électriques a batterie se poursuit!
On ne devrait pas manquer de lithium de si tôt ... surtout si la chute des ventes des voitures électriques a batterie se poursuit!

https://youtu.be/0pK01iKwb1U
« Ne doutez jamais qu'un petit groupe de personnes bien informées et impliquées puisse changer le monde, en fait, ce n'est jamais que comme cela que le monde a changé »
« Ne doutez jamais qu'un petit groupe de personnes bien informées et impliquées puisse changer le monde, en fait, ce n'est jamais que comme cela que le monde a changé »
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
suite de ce post du02 juin2024 viewtopic.php?p=2392031#p2392031
https://www.mining-technology.com/news/ ... g/?cf-viewLithium Ionic secures $266m financing for lithium project in Brazil
The financing is intended to cover the full capital expenditure (capex) for the project.
November 28, 2024
Lithium Ionic has secured a non-binding letter of interest (LOI) from the Export-Import Bank of the US to provide up to $266m (C$372.59m) in debt financing for its Bandeira lithium project in Brazil.
This financing, with a repayment term of 15 years, is intended to cover the full capex for the project, as detailed in a feasibility study conducted in May.
The Bandeira project in Minas Gerais, known as Brazil’s Lithium Valley, is pivotal to Lithium Ionic’s expansion plans.
It is set to significantly contribute to the global lithium supply, which is crucial for energy storage solutions and electric vehicle batteries.
Aligned with Exim’s China and Transformational Export Programme, the financing aims to strengthen the US supply chain for essential materials such as lithium, which are vital for energy security and transportation electrification.
The Bandeira project’s feasibility study indicated a 14-year mine life, an annual production of 178,000 tonnes (t) of 5.5% lithium oxide spodumene concentrate and on-site operating costs of $444/t.
The feasibility study also highlighted a capex of $266m, forecasting a post-tax net present value of $1.3bn and an internal rate of return of 40%.
Although the Bandeira project accounts for only 1% of Lithium Ionic’s 17,000 hectares of holdings in the Lithium Valley, it is seen as integral to the company’s growth strategy.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
suite de ce post du 13 avril 2022 viewtopic.php?p=2341282#p2341282
https://www.mining-technology.com/news/ ... &cf-closedGalp abandons Aurora lithium refinery project in Portugal
The company cancelled its plans due to a lack of partners, as well as funding challenges.
November 27, 2024
Galp, a Portuguese energy company, has cancelled its plans to construct the Aurora lithium refinery in Portugal, Reuters reported.
The decision came after the company was unable to secure a new partner following the withdrawal of Northvolt, a Swedish electric vehicle (EV) battery manufacturer, from their 50-50 joint venture (JV).
The JV was established in 2021, aimed at developing a lithium processing plant in the Sapec Bay Industrial Park in Setubal, on Portugal’s coast, by leveraging the country’s lithium reserves.
The project was expected to produce 35,000 tonnes of battery-grade lithium hydroxide annually, enough to support 50 gigawatt-hours of battery capacity.
It was expected to commence commercial operations in early 2026 and create more than 1,500 jobs in the region.
The investment for the project was estimated to exceed €1bn ($1.05bn).
The refinery was expected to utilise a conversion process that deployed the latest technologies. Green energy was set to power the conversion process to increase its sustainability and efficiency.
However, the refinery faced delays due to the project’s complexity and uncertainties surrounding funding.
Additionally, declining lithium prices, attributed to an oversupply from China, further diminished the attractiveness of the project.
In the statement Galp said: “Despite significant efforts, which included assembling a qualified team, conducting engineering studies, preparing licensing processes, and seeking incentives and funding, the current context and the inability to count on an international partner make it impossible to continue with the project.”
Northvolt, which had been Europe’s leading contender to become an EV battery champion, recently filed for US Chapter 11 bankruptcy protection.
The development followed unsuccessful funding discussions with investors and creditors including Volkswagen and Goldman Sachs.
Galp also signed an heads of agreement in 2021 with Savannah Resources for strategic investment and alliance in the lithium field around the Mina do Barroso Lithium Project in northern Portugal.
The deal marked Galp’s entry into the field of lithium exploration.
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Re: Le lithium, le prix en baisse aprés la flambée.
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https://www.mining.com/web/vulcan-in-ta ... echnology/Vulcan in talks with producers to license lithium technology
Reuters | November 26, 2024
Australia-listed Vulcan Energy is in talks with lithium companies to license its filtration technology, tapping a new revenue source as the firm commercializes its renewable-energy project in Germany, the CEO said on Tuesday.
Vulcan began producing lithium hydroxide earlier this month from its Rhine Valley operations using adsorption direct lithium extraction (A-DLE) – harnessing geothermal heat to extract lithium from brine deposits.
DLE is expected to reshape the lithium market by speeding the production process of the metal used in EV batteries and electronics to hours or days, compared with months or longer.
Vulcan has joined the ranks of companies like Eramet and Exxon Mobil aiming to make the technology commonplace.
“We are talking to all sorts, including developers and producers. If you have a four-to-five-year window to get into production, you need to act now,” CEO Cris Moreno told Reuters.
“There’s also producers out there that are trying to get an extra 1-2% of efficiency.”
Moreno said such efficiency gains represent a lot of money for large producers.
Vulcan is in the final stage of finalizing a 1.4 billion euro ($1.47 billion) funding package to build a commercial facility in Landau that is set to start production in 2027. Its lithium hydroxide is going to customers like Stellantis for quality testing in the meantime.
The lithium and energy producer expects to finalize commitment letters on the 60% debt portion of its funding by Christmas and secure strategic equity by the first quarter of next year.
It was awarded 100 million euros in funding from Germany this month for the project, whose geothermal heat will help decarbonize the Landau district.
($1 = 0.9554 euros)
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https://www.mining.com/rio-tinto-unveil ... n-project/Rio Tinto unveils lithium resource at Rincon project
Cecilia Jamasmie | December 4, 2024 |
Starter plant at Rincon. (Image: Rio Tinto.)
Rio Tinto has released its initial mineral resource and ore reserve estimates for the Rincon lithium project in Argentina, marking a significant milestone in its push to become a leading producer of the battery metal.
The world’s second largest miner said the asset holds substantial lithium brine deposits, with measured resources of 1.54 million tonnes of lithium carbonate equivalent (LCE), 7.85 million tonnes of indicated resources, and 2.29 million tonnes of inferred resources. Probable ore reserves stand at 2.07 million tonnes of LCE.
Acquired in 2022 for $825 million, Rincon is located in the heart of the lithium triangle in Argentina’s Salta Province, an emerging hub for greenfield projects.
The asset is projected to produce 53,000 tonnes of battery-grade lithium carbonate annually over a 40-year mine life, with plans to expand production to 60,000 tonnes per year. Rio Tinto also plans to build a pilot lithium carbonate plant with an annual capacity of 3,000 tonnes, backed by a $350 million investment.
The project has already delivered its first lithium output, with initial battery-grade production expected in 2025, pending a final investment decision for full-scale operations by year-end.
Rio Tinto’s chief executive Jakob Stausholm emphasized the company’s goal of expanding its lithium business. Alongside the Rincon development, Rio is pursuing the acquisition of Arcadium (ASX: LTM)(NYSE: ALTM), a move that could solidify its position as one of the world’s three largest lithium miners, behind only US-based Albemarle (NYSE: ALB) and Chile’s SQM (NYSE: SQM).
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https://www.mining.com/web/portugal-pla ... r-in-2025/Portugal plans to hold delayed lithium tender in 2025
Reuters | December 3, 2024
Portugal’s government plans to launch a long-delayed tender of lithium prospecting licences in 2025 as it seeks to make the country a top European supplier of critical metals for the green transition, it said on Tuesday.
The center-right government, which took over in April, said that the international tender for lithium prospecting will target six areas in the north and center of the country.
The previous Socialist administration initially planned an auction in 2018 but concerns about the environmental and social impact of lithium mining have led to multiple delays to the auction.
Environment Minister Maria da Graca Carvalho said that the tender is part of Portugal’s plans to meet Europe’s goals to ensure greater security and reduce dependence on imports of critical materials from countries such as China.
“Our intention is to move forward with the tender in 2025,” she told journalists, adding that the government wants to speed up the licensing processes for projects, “but will be demanding in assessing the environmental impacts.”
With some 60,000 tonnes of known reserves, Portugal is Europe’s biggest lithium producer but its miners sell almost exclusively to the ceramics industry and are only now preparing to produce the higher-grade lithium for use in electric vehicles.
Portugal’s environmental agency APA has already given its initial approval to lithium extraction at the Barroso mine, owned by London-based company Savannah Resources, and at the Montalegre mine of the local firm Lusorecursos, both in the north of the country.
The start of exploration in both mines is scheduled for 2027 as they still need licensing authorizations for the concrete projects.
Lithium miners around the globe are struggling with low prices for this ore, which have fallen by more than 45% so far this year, largely due to overproduction from China and a drop in demand for EVs.
China supplies two-thirds of processed lithium globally and, according to International Energy Agency data, it has also taken a huge lead in powering EVs, controlling 85% of global battery cell production.
Carvalho also said that the government intends to launch tenders for new copper and gold prospecting licences next year.
Portugal already has the sixth-largest copper mine in Europe, operated by Toronto-based Lundin Mining. It had stopped actively exploring for gold more than 30 years ago.