Je vais prendre connaissance du contenu de ce blog Google.pat59115 a écrit :Pour revenir aux cultures d'algues "sous serre" (type greenfuel), quelqu'un a t il des données sérieuses concernant les vrais rendements énergétiques de ces systèmes. Que peut on vraiment attendre de cette technologie. La source énergétique de ce système étant le soleil, il faut raisonner en surface. Combien peux t on sortir de TEP par ha ? La polémique enfle sur cette technologie depuis le papier de K Dimitrov (http://algae-thermodynamics.blogspot.co ... nfuel.html) Ou peux on trouver des chiffres (de vrais chiffres avec de vrais sources) ??? Merci d'avance
Son animateur indique :
1 - "GreenFuel’s ideas break the Law of physic"
2 - "A PBR-based biodiesel plant operating at maximum efficiency is not economically feasible at fuel prices below $800/bbl."
- Belle contradiction entre le point 1 et le point 2...: Si GreenFuel violait les lois de la physique, je ne vois pas comment le système pourrait être rentable (et donc fonctionner...) avec un barril à 800 dollars !
- Pour les scientifiques du NREL (US DOE), le seuil de rentabilité est à 110 dollars le barril. GreenFuel a commencé son programme de R&D sur la base des données du NREL. Ils ont à présent leurs propres données.
Réponse qu'aurait envoyé GreenFuel à K Dimitrov (selon lui) :
http://www.nanostring.net/Algae/CaseStudyFollowup.pdf ("Appendix A", page 7) - C'est intéressant de lire un débat sur cette technologie (j'ai survolé le papier de Dimitrov). Mais la tonalité des messages de Dimitrov est très agressive. S'il s'agissait d'une stratégie d'un groupe concurrent (ils sont très nombreux) pour obtenir des chiffres auprès de GreenFuel, c'est un petit succés : pour se défendre GreeFuel aurait ainsi été amenée à dévoiler quelques données (sur le plan énergétique et financier).
Microalgues - Quelques références 2007 :
1 - Chisti Yusuf, Biodiesel from microalgae, Biotechnology Advances 25 (2007) 294–306
http://www.massey.ac.nz/~ychisti/Biodiesel.pdf
Abstract - Continued use of petroleum sourced fuels is now widely recognized as unsustainable because of depleting supplies and the contribution of these fuels to the accumulation of carbon dioxide in the environment. Renewable, carbon neutral, transport fuels are necessary for environmental and economic sustainability. Biodiesel derived from oil crops is a potential renewable and carbon neutral alternative to petroleum fuels. Unfortunately, biodiesel from oil crops, waste cooking oil and animal fat cannot realistically satisfy even a small fraction of the existing demand for transport fuels. As demonstrated here, microalgae appear to be the only source of renewable biodiesel that is capable of meeting the global demand for transport fuels. Like plants, microalgae use sunlight to produce oils but they do so more efficiently than crop plants. Oil productivity of many microalgae greatly exceeds the oil productivity of the best producing oil crops. Approaches for making microalgal biodiesel economically competitive with petrodiesel are discussed.
(Pour les rendements à l´hectare, je t'invite à consulter la table 1 de ce rapport, page 3 du PDF)
2 - GreenFuel Technologies Corporation’s Emissions-to-Biofuels™ Algae Technology: A Viable Option for Biofuel Feedstock
Mark Allen Bernstein, Ph.D.
http://www.greenfuelonline.com/gf_files ... 051607.pdf
(Autres données qui peuvent répondre à ta demande)
3 - Alternate Fuels for use in Commercial Aircraft, David L. Daggett1 (Boeing Commercial Airplane), Robert C. Hendricks ( NASA Glenn Research Center), Rainer Walther ( MTU Aero Engines GmbH, Munich, Germany), Edwin Corporan (Air Force Research Laboratory), 2007
http://www.boeing.com/commercial/enviro ... _fuels.pdf
Extrait : Future bio-fuels may also involve other sources of oil feedstock. One promising feedstock is algae which have been evaluated by the US DOE7. This feedstock is projected to produce anywhere from 10k to 20k gallons/acre/year of bio-derived oil. With such a high production rate, algae could produce 150-300 times more oil than a crop of soybeans, Fig. 12. With the potential for algae of providing 10,000 gal/acre/year, some 85 billion gallons of bio-jet could be produced on a landmass equivalent to the size of the US state of Maryland. Moreover, if these bio-jet fuels were fully compatible with legacy aircraft, it would be sufficient to supply the present world's fleet with 100 percent of their fuel needs (fig. 13) as well into the future.