https://www.rigzone.com/news/wire/first ... 4-article/First Supertanker to Be Scrapped in 2 Years Is a Dark Ship
by Bloomberg|Weilun Soon | Saturday, December 28, 2024
The Amor, a Cameroon-flagged vessel known to have transported Iranian oil, has become the first supertanker to be registered for demolition in more than two years, a sign that increased scrutiny on ships hauling sanctioned crude is raising pressure on operators.
The 24-year-old very large crude carrier was sold to an Indian scrapyard last week, according to a BRS Shipbrokers report and scrap dealer Wirana Shipping Corporation. This would be the first recorded, planned demolition of a VLCC since late 2022, when the Uranus was sent for disposal, according to ship-breaking data and BRS.
The scrapping of large ships became increasingly rare since Russia’s invasion of Ukraine and the subsequent imposition of Western sanctions on Moscow, which dramatically expanded demand for tankers to ferry restricted oil around the world. To support exports from the OPEC+ producer and from Iran, a plethora of private businesses stepped in to buy cheap, aging vessels — even two decades old and more — forming a “dark” fleet and keeping tankers afloat long past their usual lifespan.
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Le transport du pétrole par pétroliers
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Re: Le transport du pétrole par pétroliers
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Re: Le transport du pétrole par pétroliers
https://www.boursorama.com/actualite-ec ... 7626853fbdL'Allemagne tente de sécuriser un pétrolier en difficulté en mer Baltique, Berlin accuse Moscou
AFP •11/01/2025
L'Allemagne s'efforce samedi de sécuriser un pétrolier en difficulté et d'éviter une marée noire en mer Baltique, un navire accusé de faire partie de la "flotte fantôme russe", souvent vétuste, par laquelle Moscou exporte son pétrole malgré les sanctions.
Le pétrolier Eventin, avec 99.000 tonnes de pétrole à bord, se trouve en situation de "détresse" et est en panne de moteurs après une coupure de courant survenue dans la nuit de jeudi à vendredi, selon le centre de commandement allemand pour les urgences maritimes.
Le navire de 274 m de long, qui bat pavillon panaméen, a dérivé pendant un temps "à faible vitesse, incapable de manoeuvrer, dans les eaux côtières de la mer Baltique, au nord de Rügen", dans l'est du littoral allemand, a précisé le commandement.
Trois remorqueurs dépêchés sur les lieux ont réussi à établir une liaison avec le navire, qu'ils tentent d'écarter des côtes en le repoussant vers le nord-est, a indiqué l'autorité navale allemande dans communiqué publié dans la nuit de vendredi à samedi.
Le commandement a indiqué avoir pris cette "mesure de sécurité" parce que le vent, d'une force de 5 à 6 sur l'échelle de Beaufort, a tourné au nord et risque de rabattre le navire vers la côte, parmi des vagues d'"environ 2,5 m de haut".
Dans sa dérive, l'Eventin s'était approché à 14 km de l'île touristique de Rügen.
La zone visée, au nord-est du cap Arkona, est "plus sûre" car il y a "plus d'espace maritime" qui la sépare des côtes.
Il faudra environ huit heures aux navires parcourir les quelque 25 km jusqu'à la zone visée, qui pourra être atteinte en milieu de matinée, a précisé l'autorité.
Pour aider à ces remorquages, un hélicoptère de la police allemande a déposé par hélitreuillage sur l'Eventin quatre experts qui ont aussi apporté aux 24 membres d'équipage des radios et des lampes de poche "car le navire reste sans électricité".
Les quatre experts ont passé environ trois heures sur le navire avant d'être ramenés sur la côte.
Dans un précédent point sur l'opération, la même source avait indiqué qu'un avion de la marine allemande n'avait détecté "aucune fuite de pétrole" en effectuant plusieurs passages au-dessus du navire.
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Re: Le transport du pétrole par pétroliers
https://lemarin.ouest-france.fr/shippin ... c03fff97b2Plus de 200 vieux tankers vendus par des acteurs occidentaux ont rejoint la flotte fantôme russe
Depuis le début du conflit russo-ukrainien, des sociétés européennes ou américaines ont vendu 230 pétroliers qui se sont ensuite retrouvés dans la flotte clandestine russe, affirme une étude publiée le 4 février. Cela à des prix avantageux leur ayant permis d’engranger au total plus de 6 milliards de dollars.
Le « Fos Da Vinci », un tanker de 2009, a été vendu en 2024 par le magnat grec Paris Kassidokostas-Latsis, pour 42 millions de dollars, à une société vietnamienne qui détenait déjà au moins un tanker de la flotte clandestine, note Follow the money. Il a depuis été rebaptisé « Sand » et est passé du pavillon de Malte à celui du Panama. | GEROLF DREBES/SHIPSPOTTING
Carole LANZI. Publié le 05/02/2025 Le marin
Depuis l’invasion de l’Ukraine, début 2022, des acteurs européens ou américains ont vendu au moins 230 pétroliers qui ont ensuite rejoint la flotte clandestine russe. Le tout pour plus de 6 milliards de dollars, les vieux navires concernés ayant été cédés à des conditions bien plus avantageuses qu’ils ne l’auraient été avant le début du conflit.
C’est ce que révèle le 4 février une étude du site d’information néerlandais Follow the money basée sur les données de... abonnés
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Re: Le transport du pétrole par pétroliers
L'Inde voudrait construire une industrie de chantier naval pour la construction de des pétroliers dont elle à besoin.
https://www.rigzone.com/news/wire/india ... 7-article/India Plans to Spend $10B on Homebuilt Oil Tanker Fleet
by Bloomberg|Mihir Mishra | Tuesday, May 20, 2025
India plans to spend 850 billion rupees ($10 billion) to purchase 112 crude carriers through 2040, people familiar with the matter said, as the world’s third-biggest importer of oil seeks to have its own fleet to secure supplies.
State-owned oil companies currently operate an aging fleet that’s mostly on-charter from global companies and the shipping and petroleum ministries want to change that, said the people, who asked not to be identified citing rules. The plan’s first phase involves purchasing 79 ships, of which 30 of them would be medium-range vessels, they said.
The purchase order for 10 tankers should come out as early as this month, the people said. Only ships built locally — even if there’s foreign collaboration — will be considered for purchase, they said.
Despite the global push for transition to cleaner sources of energy, India’s crude oil refining capacity is set to expand — to 450 million tons by the end of the decade from about 250 million tons now — on the back of growing domestic and overseas demand for oil products. For a nation that relies on imports for the bulk of its crude oil needs, it’s imperative to have sufficient shipping capacity of its own to carry out its energy trade.
India targets to raise the share of locally built oil tankers in its fleet to 7% by 2030 from 5% at present, the people said. The idea is to eventually increase it to 69% by 2047 — the deadline the country has set for becoming a developed nation.
The shipping and petroleum ministries and the government’s Press Information Bureau didn’t immediately respond to emailed requests for comments.
Prime Minister Narendra Modi’s government this year announced a 250 billion-rupee fund to support the country’s maritime sector, with one of its goals being to eventually reduce reliance on foreign-built vessels and bolster indigenous shipbuilding capacity.
India is also planning to add shipping capacity for transporting coal, fertilizer and steel, the people said. The idea is to replace most of it with India-built ships going ahead.
Lacking Scale
India’s ship building industry is still nascent and lacks scale in the absence of sufficient captive demand for ships, the people said. The economies of scale will follow once global shipbuilding companies come to India and build for the world, they said.
While the MT Maharshi Parashuram is the largest India-built oil tanker at 238-meters long and a deadweight tonnage of 93,332 metric tons, it dwarfs in comparison to China’s Minsheng Financial Leasing-owned Oceania — a supertanker measuring 380 meters long and boasting a deadweight tonnage of 441,584 metric tons.
The Indian government’s intent is to provide demand side stimulus for ship building companies, the people said, adding the country is inviting shipbuilders from Japan and South Korea to build ships with the promise of incentives.
South Korea’s HD Hyundai Heavy Industries Co. is in discussions with India’s state-owned Cochin Shipyard Ltd. for a new facility in the southwestern Indian coastal city of Kochi, local media reported. India has also held talks with Korean shipbuilders Samsung Heavy Industries Co. and Japan’s Nippon Yusen KK, also known as NYK Line, a local official had said earlier.
“It is a good move from energy security point of view since the dependence on China for a lot of these services is high,” according to Rajiv Jalota, a former chairman of government-owned Mumbai Port Trust. “The world needs to develop alternatives.”