http://www.rigzone.com/news/oil_gas/a/1 ... ry_ProcessAntenna Heat Fuels Oil Sands Recovery Process
A new process that uses antenna heat to enhance oil sands recovery has been successfully tested by a consortium that includes Laricina Energy, Nexen, Suncor Energy, and Harris Corporation, with plans for a pilot project to be conducted next year.
Global communications and information technology company Harris Corp., which has been mostly focused on providing communications to a number of industries, including oil and gas, aerospace and defense, unveiled this new application of technology at the Global Petroleum Show in Calgary in June.
The electromagnetic heating technology was first evaluated and tested in Florida, then moved to Fort McMurray for the proof-of-concept field testing. The test took place at Suncor's Steepbank mine facility north of Fort McMurray.
...............
[Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
Un consortium Nord Américain affirme avoir de bons résultats dans l' extraction de tar sands à l' aide de chauffage du sous sol par onde radio et utilisation de solvants.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
Ca me parait hallucinant ! Combien de mégawatts leur antenne ? 

Toujours moins.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
Autre lien sur le sujet : Electromagnetic heat passes test in oilsands
Il semble que Harris ait posé un brevet la dessus. Faudra que je recherche ça.
Mais je n' ai pas trouvé d' information sur la puissance nécessaire à l' émetteur microondes.
Mais effectivement je pense aussi que le MégaWatt est certainement l' unité dans laquelle il faut compter.
De toute façon avec le préchauffage à la vapeur, aussi.
communiqué de presse de HARRIS, l' un des participant au consortium : Consortium Completes Successful Test of New Oil Sands Recovery Process Using Unique Electromagnetic Heating Technology....A consortium made up of privately held Laricina Energy Ltd., oilsands veterans Nexen Inc. and Suncor Energy Inc., and technology owner Harris Corp. have reported that the Enhanced Solvent Extraction Incorporating Electromagnetic Heating (or ESEIEH, apparently pronounced “easy”) project at Suncor’s Steepbank mine facility north of Fort McMurray was successful in distributing heat through an oilsands formation......
Il semble que Harris ait posé un brevet la dessus. Faudra que je recherche ça.
http://www.harris.com/view_pressrelease ... =3475&pf=1ESEIEH replaces the need for water by applying Harris' patent-pending antenna technology to initially heat the oil sands electrically with radio waves. An oil solvent is then injected to dilute and mobilize the bitumen with minimal energy requirements, so that it can be extracted and transported for further processing. By reducing the energy required and eliminating the need for water, the ESEIEH process is expected to improve environmental performance, while providing greater efficiency and versatility in oil sands recovery operations.
Mais je n' ai pas trouvé d' information sur la puissance nécessaire à l' émetteur microondes.
Mais effectivement je pense aussi que le MégaWatt est certainement l' unité dans laquelle il faut compter.
De toute façon avec le préchauffage à la vapeur, aussi.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
suite de ce post viewtopic.php?p=308268#p308268
toujours en provenance de ce site : http://photostp.free.fr/phpbb/viewtopic ... 84#p384284
pour transporter les mastodontes sur site :

1er process des tars sand en sortie de camion.

ça semble étre un genre de concassage pour aller tomber les matériaux sur une bande transporteuse ou des wagonnets.
toujours en provenance de ce site : http://photostp.free.fr/phpbb/viewtopic ... 84#p384284
pour transporter les mastodontes sur site :

1er process des tars sand en sortie de camion.

ça semble étre un genre de concassage pour aller tomber les matériaux sur une bande transporteuse ou des wagonnets.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
SHELL indique la sortie de son 500 millioniéme baril issus des tars sands de l' Athabasca depuis son début d' activité en 2003.
La production actuelle (de SHELL) y est de 255 000 b/j
La production actuelle (de SHELL) y est de 255 000 b/j
http://www.rigzone.com/news/oil_gas/a/1 ... 500MM_BblsAthasbasca Hits Production Milestone with 500MM Bbls
by Shell|Press Release|Monday, August 20, 2012
Shell, as operator of the Athabasca Oil Sands Project (AOSP), on Monday announced that its oil sands operations have achieved the production milestone of 500 million barrels since production began in 2003.
"This is a tremendous achievement for Shell's oils sands business," said John Abbott, Executive Vice President, Heavy Oil. "This milestone is the result of the hard work and dedication of many thousands of employees and contractors. The oil sands are a secure, reliable source of energy for North America and an economic engine which drives employment, training and business development across Canada and beyond."
The success of the AOSP over the past decade is a result of the collective efforts of many thousands of men and women in roles spanning from operations, technical to commercial. As Shell looks ahead, the organization will continue to require skilled people to help sustain and grow its operations. With production capacity at the Athabasca Oil Sands Project at 255,000 barrels-per-day, Shell's focus is on further improving operational yields and reliability followed by adding capacity through debottlenecking.
"In less than a decade, we have built an oil sands mining and upgrading business capable of delivering over a quarter of a million barrels per day. As our business has grown, we have listened to the concerns of Canadians and the global community," said Abbott. "Our vision is to be the leading company in environmental performance. We recognize that we must do a better job in reducing the environmental impacts of our oil sands operations if we are to compete in a world rightly asking more of the energy it uses."
This year Shell, along with the AOSP joint venture owners, plan to take a final investment decision on advancing Quest, the proposed carbon capture and storage project. Quest would see more than one million tonnes of CO2 a year captured from the Scotford Upgrader near Edmonton, Alberta and safely stored over two kilometres underground. If approved, beginning in 2015, the Quest project will help reduce the carbon footprint of the Athabasca Oil Sands Project.
Shell Canada Energy is 60 percent owner and operator of the Athabasca Oil Sands Project along with Chevron Canada Limited (20 percent) and Marathon Oil Corporation (20 percent). The AOSP includes the Muskeg River Mine and Jackpine Mine, located near Fort McMurray, Alberta and the Scotford Upgrader, located near Edmonton, Alberta.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
Projet Canadien de construite un grosse raffinerie à Kitimat (cote Ouest du Canada) de 13.1 milliard de $ capable de traiter 550 000 b/j de brut.
Si lancé ca deviendrait la plus grosse rafinnerie du Canada, et une des 10 premiére du monde.
Le brut en question est en fait des tar sands transportés avec un diluant, par l' Oléoduc Northern Gateway line dont le terminal est à Enbridge (capacité future de 525 000 b/j) .
Si lancé ca deviendrait la plus grosse rafinnerie du Canada, et une des 10 premiére du monde.
Le brut en question est en fait des tar sands transportés avec un diluant, par l' Oléoduc Northern Gateway line dont le terminal est à Enbridge (capacité future de 525 000 b/j) .
http://in.reuters.com/article/2012/08/2 ... PY20120822New Canadian oil refinery to be profitable: backer
Thu Aug 23, 2012 By Scott Haggett
CALGARY, Alberta Aug 22 (Reuters)
The press baron backing a proposed C$13 billion ($13.1 billion)refinery on Canada's west coast to process crude oil shipped on Enbridge Inc's Northern Gateway pipeline said on Wednesday he's confident the project will be economic.
David Black, whose Black Press Ltd runs 150 newspapers in Canada and the United States, last week said he wants to build what would be Canada's largest refinery at Kitimat, British Columbia, near the planned terminus of Enbridge's planned 525,000 barrel-per-day Northern Gateway line.
Black, who has spent a year studying the potential of a refinery capable of processing 550,000 barrels of crude per day, said he sees the facility as a way to lower the environmental risks of shipping heavy crudes from Canada's oil sands by tanker and to provide jobs in the province's north.
Black, whose company Clean Kitimat Ltd is looking to complete environmental studies at the facility site over the next two years, said he is certain the refinery will be profitable.
"Is it economic? Yes it is," Black said in an interview. "The budget is pretty solid I think. I employed two different consultants and they came up with basically the same numbers and I ran them by one of the big oil companies and they confirmed the numbers."
Black's plan is the latest twist in the Northern Gateway saga, which has pitted governments against each other, riled many aboriginal communities in British Columbia and dominated headlines in Canada. Under current plans, tankers would take diluted bitumen from an oil port at Kitimat and ship it to California and across the Pacific.
While Black will pay the costs of the environmental studies, he is looking for investors willing to fund construction of the massive refinery. While no company has yet stepped forward to back the proposal, he expects there will be more interest as his plans move forward.
"I want to prove to them I can get the permits and that will remove a lot of the question marks around this," Black said. "And the second thing I want to do is more work on the offshore marketing of the refined fuels ... and talk to the oil patch about getting contracts with them. Once I've done that then the whole thing is financeable."
Most of the fuel produced at the site is expected to go to Asian markets.
The plant would produce 240,000 barrels a day of diesel, 100,000 of gasoline and 50,000 of kerosene or aviation fuel, from 550,000 bpd of diluted oil sands bitumen. The diluent, an ultra light oil, would be stripped from the bitumen and shipped back to Alberta.
Construction would start in 2014 and take six years.
Black also said he does not expect construction costs to exceed his C$13 billion forecasts. He plans to have most of the facilities modules built in Asia then shipped to Kitimat for assembly at the site.
"The consultants built in quite a contingency (to the cost estimate)," he said. "The price will go up or down depending on the current price of steel, but the whole approach here is to tender as much of the construction as we can offshore, to low wage areas that are technically competent."
Enbridge has not commented on the proposal other than to say it remains committed to the regulatory process for reviewing Northern Gateway, which would move oil sands heavy crude over a 1,177-km (731-mile) route.
If built, the refinery would be larger than Irving Oil Ltd's 300,000 bpd refinery in Saint John, New Brunswick, now Canada biggest, and one of the largest anywhere.
"It's a big refinery," Black said. "We are talking about revenues in the order of C$22 billion a year. It would be one of the 10 biggest in the world." ($1 = $0.99 Canadian)
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
Le canada est un pays particulier, puisqu'il est à la fois exportateur et importateur de pétrole.
En effet, la production se situe presque entièrement dans la moitié ouest du pays, et les pipeline l'acheminent directement vers les USA. Mais le gros de la population canadienne se situe dans l'est : l'Ontario et le Québec représentent 21 millions d'habitant à eux deux, sur 33 millions de canadiens. C'est donc là qu'est le gros de la demande, et que sont les raffineries principales.
Mais aucun pipeline ne permet au pétrole de l'ouest de couler vers les provinces coté atlantique. Du coup, à part la production offshore de terre-neuve, les provinces de l'est importent leur pétrole. Ainsi, 55% du pétrole consommé au canada, soit environ 1.25 Mb/j est importé. Les fournisseurs sont l'Algérie, la Norvège, l'Arabie Saoudite, la Russie, le Nigéria, l'Angola, le Venezuela, etc.
Et ben ça pourrait changer Transcanada étudie un scénario, passant notamment par la conversion d'un gazoduc en oléoduc, pour faire transiter le pétrole de l'Alberta vers les procinces atlantiques.
Ces derniers temps, les pétroliers canadiens cherchaient à exporter vers l'Asie, avec le pipe Northern Gateway, plutôt qu'à conquérir les marchés canadiens, drole de priorités.
En effet, la production se situe presque entièrement dans la moitié ouest du pays, et les pipeline l'acheminent directement vers les USA. Mais le gros de la population canadienne se situe dans l'est : l'Ontario et le Québec représentent 21 millions d'habitant à eux deux, sur 33 millions de canadiens. C'est donc là qu'est le gros de la demande, et que sont les raffineries principales.
Mais aucun pipeline ne permet au pétrole de l'ouest de couler vers les provinces coté atlantique. Du coup, à part la production offshore de terre-neuve, les provinces de l'est importent leur pétrole. Ainsi, 55% du pétrole consommé au canada, soit environ 1.25 Mb/j est importé. Les fournisseurs sont l'Algérie, la Norvège, l'Arabie Saoudite, la Russie, le Nigéria, l'Angola, le Venezuela, etc.
Et ben ça pourrait changer Transcanada étudie un scénario, passant notamment par la conversion d'un gazoduc en oléoduc, pour faire transiter le pétrole de l'Alberta vers les procinces atlantiques.
Ces derniers temps, les pétroliers canadiens cherchaient à exporter vers l'Asie, avec le pipe Northern Gateway, plutôt qu'à conquérir les marchés canadiens, drole de priorités.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
La société Japan Petroleum Exploration Co. va investir 1.4 milliards de $ dans un projet de tar sands pour passer la production d' un site actuel de 7000 b/j à 20 000 b/j en 2016.
http://www.menafn.com/menafn/1093589305 ... ds-projectJapan''s JAPEX to invest USD 1.4 bln in Canadian oil sands project
MENAFN - Kuwait News Agency (KUNA) - 15/12/2012
A major developer of natural resources Japan Petroleum Exploration Co., also known as JAPEX, said Friday it will invest Canadian Dollars (CAD) 1.4 billion (USD 1.4 billion) in a western Canadian oil sands project.
JAPEX plans to initially increase capacity in the Hangingstone area of Alberta Province to 20,000 barrels per day (bpd) of bitumen (ultra heavy crude oil extracted from oil sands) in 2016 from the project's current 6,000 to 7, 000 bpd of bitumenat output, the Tokyo-based company said in a statement. JAPEX aims to raise daily output to 30,000 barrels, with production expected to last around 30 years.
The Hangingstone project is a joint venture project, in which JAPEX holds a 75 percent interest as the operator, while Nexen Inc. holds the remaining 25 percent share.
Completing the front end engineering design and obtaining approval from the Alberta provincial government in November, the partners will now commence full-scale development work aiming at production start-up in the first half of 2016.
The company plans to dilute bitumen with ultra-light crude oil such as condensate and sell as diluted bitumen equivalent to heavy crude oil through pipelines mainly to refineries in the US.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
http://www.boursorama.com/actualites/sa ... 646055488cSables bitumineux: Total sort avec une lourde perte d'un projet au Canada
27 Mars 2013
Total a tiré jeudi un trait définitif sur un projet d'usine pétrolière liée aux sables bitumineux au Canada, qui était enlisé depuis la crise et est désormais condamné à cause de l'essor du pétrole de schiste, au prix d'une lourde ardoise de 1,6 milliard de dollars.
Total s'est résolu à revendre à son partenaire canadien Suncor pour 515 millions de dollars sa participation dans un projet de valorisation du pétrole tiré de sables bitumineux au Canada. Il a précisé dans un communiqué devoir passer dans ses comptes du premier trimestre une perte nette de 1,65 milliard de dollars, à cause de cette mésaventure, le prix de vente étant très inférieur aux sommes qu'il avait déjà englouties dans ce projet.
Le projet abandonné, baptisé "Voyageur", était situé dans la province canadienne de l'Alberta, connue pour ses importants gisements de sables bitumineux, une ressource abondante en pétrole particulièrement lourd et visqueux, et donc difficile à transporter et à raffiner.
Voyageur était une usine de type "upgrader", qui devait permettre de réduire la viscosité des pétroles bitumineux afin qu'ils puissent être utilisés dans des raffineries traditionnelles.
Selon Suncor, cette usine devait valoriser le bitume extrait de deux gisements voisins et devait afficher une capacité de traitement de 200.000 barils par jour. Suncor détenait 51% du projet contre 49% pour le groupe français.
Dans son communiqué, Total explique être à l'origine de l'abandon du projet, après avoir constaté que "le visage du secteur pétrolier a profondément évolué en Amérique du nord", à cause du boom du gaz et du pétrole de schiste, et du pétrole léger issu de réservoirs compacts.
''A l'issue d'une évaluation rigoureuse de ses actifs exploités en partenariat avec Suncor Energy au Canada, Total est parvenu à la conclusion que l'investissement dans le projet Vogageur ne se justifiait plus d'un point de vue stratégique et économique", a justifié le géant pétrolier français dans un communiqué.
"Depuis 2010, la conjoncture a changé considérablement, de sorte qu'il devient difficile de justifier le projet d'usine de valorisation Voyageur sur le plan économique, a abondé dans un communiqué séparé Steve Williams, le patron de Suncor.
La poursuite du projet aurait impliqué le déboursement par Total de plus de 5 milliards de dollars au cours des 5 prochaines années, selon le groupe français.
Total avait investi fin 2010 1,75 milliard de dollars canadiens dans trois projets de Suncor dans les sables bitumineux de l'Alberta et avait fait à cette occasion l'acquisition de 49% du projet Voyageur.
La construction de l'usine était toutefois interrompue depuis la crise financière de 2008-2009. En janvier 2011, Suncor et Total avaient annoncé la relance de ce projet, avant de le remettre de nouveau au placard un mois plus tard, à cause d'une conjoncture trop délicate.
Ce projet va donc se solder au final par une perte conséquente pour Total, même si elle bien évidemment tout à fait gérable vu les méga-bénéfices que dégage le groupe de La Défense (avec un bénéfice ajusté de 12,4 milliards d'euros l'an dernier).
Par ailleurs, cette opération ne marque pas l'arrêt des activités du groupe dans les sables bitumineux, Total restant présent soit comme opérateur soit comme partenaire dans plusieurs gisements en développement dans l'Alberta.
"La décision de se retirer du projet Voyageur n'aura pas d'incidence sur les projets miniers de Fort Hills et Joslyn, et Total demeure résolu à jouer un rôle majeur dans l'exploitation des sables bitumineux au Canada", a ainsi assuré Yves-Louis Darricarrère, responsable exploration-production de Total, cité dans le communiqué du groupe.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
Un train de marchandise (1.6 km de long !) qui transportait du pétrole des tars sands a deraillé au Canada.
14 wagon-citerne ont déraillé, et 3 wagon-citerne ont fuit. 15 000 gallons de pétrole répandus.
14 wagon-citerne ont déraillé, et 3 wagon-citerne ont fuit. 15 000 gallons de pétrole répandus.
http://www.reuters.com/article/2013/03/ ... 2V20130328Canadian Pacific oil spill cleanup to last two days
Mar 28, 2013 Reuters
Recovery efforts were underway on Thursday to clean up an oil spill in western Minnesota, a day after a mile-long Canadian Pacific Railway train derailed, rupturing three tankers and leaking around 15,000 gallons of fuel.
The cleanup was expected to take another day or two, officials said, after 14 cars on a 94-car train heading for the Chicago area left the tracks on Wednesday about 150 miles northwest of Minneapolis near the town of Parkers Prairie.
The spill, which has triggered an investigation by federal officials, came as a debate rages over the environmental risks of transporting Alberta tar sands crude across the border from Canada.
This was the first major spill since a boom in North American oil production began to outgrow the existing pipeline network, prompting a huge rise in crude-by-rail transport three years ago.
The amount of oil estimated to have spilled into a nearby ditch and field was less than the 20,000 to 30,000 gallons originally estimated, Minnesota officials said, though freezing temperatures were hampering efforts to draw up the loose fuel.
"Only about 1,000 gallons has been recovered," said Dan Olson, spokesman for the Minnesota Pollution Control Agency. "The remaining oil on the ground has thickened into a heavy tar-like consistency."
The thickened crude is being moved into a lined trench and will be hauled away for disposal, Olson said.
Canadian Pacific was still unable to say whether the crude on board was from conventional oil fields or from the Alberta tar sands, where crude production is more carbon-intensive.
The train was delivering several different commodities, said Canadian Pacific spokesman Ed Greenberg, but all of the 14 cars that derailed contained crude oil.
Canadian Pacific will use steam to heat the derailed tanker cars so the oil they contain can be pumped out. This process is expected to take a few weeks, Olson said.
...................
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
Les sables bitumineux du Canada, le Canada une des quatre Arabie Saoudite indispensable pour avoir une croissance de la production après 2020 ne serait pas rentable avec un baril à 100 us$. Pas de bol.
Chute des bénéfices de Total, enlisé dans les sables bitumineux.
http://lexpansion.lexpress.fr/entrepris ... 82517.html
Sables bitumineux: Total sort avec une lourde perte d'un projet au Canada.
http://sciencesetavenir.nouvelobs.com/n ... anada.html
Chute des bénéfices de Total, enlisé dans les sables bitumineux.
http://lexpansion.lexpress.fr/entrepris ... 82517.html
Sables bitumineux: Total sort avec une lourde perte d'un projet au Canada.
http://sciencesetavenir.nouvelobs.com/n ... anada.html
Total a tiré jeudi un trait définitif sur un projet d'usine pétrolière liée aux sables bitumineux au Canada, qui était enlisé depuis la crise et est désormais condamné à cause de l'essor du pétrole de schiste, au prix d'une lourde ardoise de 1,6 milliard de dollars.
Total s'est résolu à revendre à son partenaire canadien Suncor pour 515 millions de dollars sa participation dans un projet de valorisation du pétrole tiré de sables bitumineux au Canada. Il a précisé dans un communiqué devoir passer dans ses comptes du premier trimestre une perte nette de 1,65 milliard de dollars, à cause de cette mésaventure, le prix de vente étant très inférieur aux sommes qu'il avait déjà englouties dans ce projet.

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- energy_isere
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
La compagnie Canadian Oil Sands Ltd qui a les plus grosses par dans Syncrude a fait 213 millions de US$ de résultat au 2ieme Trimesetre contre environ la moitié l' année derniére au T2.
110000 barils par jour.
Canadian Oil Sands Profit More Than Doubles on Prices, Output (Rigzone)
110000 barils par jour.
Canadian Oil Sands Profit More Than Doubles on Prices, Output (Rigzone)
During the quarter, production averaged 110,100 barrels per day, up 23 percent from a year earlier, with operating costs averaging C$43.23 a barrel, compared with C$50.25 a barrel last year.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
http://www.usinenouvelle.com/article/sa ... pe.N205848Sables bitumineux : les pétroliers de l’Alberta en guerre contre l’Europe
Usine Nouvelle le 25 septembre 2013
Ludovic Dupin, à Fort McMurray
Les pétroliers de l’Alberta s’estiment injustement menacés par le projet européen de surtaxe des importations de pétrole issu de sables bitumineux. L’industrie locale juge que ses efforts en efficacité énergétique rendent ses émissions de CO2 comparables à celles d’autres sources d’or noir.
Majors, unions professionnelles, ministres… Tous les acteurs pétroliers de l’Alberta font front commun contre l’Union européenne. Cette dernière est sur le point d’établir une surtaxe sur les importations d’hydrocarbures dont l’extraction est fortement émettrice de CO2. Premiers visés par la Commission européenne : les sables bitumineux, spécialité exclusive de la province canadienne. Le CAPP (Canadian Association of Petroleum Producers) remet en cause le jugement européen et avance en réponse une étude américaine de l’IHS/Cera. Elle montre que le pétrole issu des sables bitumineux n’est pas le plus émetteur de CO2. Il se place à la troisième position derrière les bruts lourds du Moyen-Orient et du Venezuela. Syncrude, le premier producteur de sable bitumineux d’Alberta, affirme même que son brut n’émet que 5 % de plus de CO2 en moyenne que le pétrole américain, grâce aux grands efforts faits en matière d‘efficacité énergétique.
"Il ne faut pas pénaliser la transparence", rage Greg Stringham, vice-président en charge des sables bitumineux au CAPP. Il ajoute : "L’Europe va se tourner vers la Russie et l’Algérie pour son approvisionnement en pétrole. Des pays qui ne rapporteront jamais la totalité de leurs émissions de gaz à effet de serre, notamment tout ce qui est torché." Du côté de la Province, le discours est exactement le même. Roger Ramchatira, directeur du développement durable des sables bitumineux pour l’Alberta, explique : "Nous sommes d’accord pour mettre en place des règles environnementales et être en compétition avec les producteurs mondiaux. Mais nous voulons des règles justes et équitables. L’Union Européenne a encore besoin d’études complémentaires pour analyser correctement les émissions de CO2 des sables bitumineux."
L’enjeu du marché européen
Si les pétroliers luttent, c’est parce que l’accès au marché européen est un enjeu économique majeur. Jusqu’alors, le principal débouché du pétrole canadien se situait aux Etats-Unis. Mais cette voie se ferme peu à peu avec le développement des pétroles de schiste et la remise en cause des grands pipelines entre le Canada et la côte du Golfe du Mexique. Pour compenser, le pays à la feuille d’érable vise aujourd’hui à exporter son or noir vers l’Asie (ce qui ne posera pas de problème vu le nombre d’investisseurs asiatiques en Alberta)… et vers l’Europe. Des pipelines aboutiront sur la côte est du Canada d’ici à 2018, dernière étape avant la traversée vers le Vieux Continent.
7 % des émissions canadiennes
Le Canada détient la troisième réserve mondiale de pétrole, derrière le Venezuela et l’Arabie saoudite, avec 173 milliards de barils. Sur ce total, 169 milliards sont des sables bitumineux.
En 2013, 61 milliards d’euros ont été investis dans le pétrole et le gaz canadiens, dont 23 milliards pour les seuls sables bitumineux. En termes de rejet de CO2, les sables bitumineux représentent 7 % des émissions du Canada. Une part qui croît avec l’augmentation globale de la production (doublement prévu d’ici à 2050), malgré l’obligation légale de réduire chaque année de 12 % les émissions par baril. Globalement, le Canada et ses 35 millions d’habitants comptent pour 2 % des émissions mondiales de gaz à effet de serre. A titre de comparaison, l’Europe et ses 500 millions d’habitants ne représentent que 12 % des émissions mondiales.
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Re: [Pétrole] Sables bitumineux (du Canada)
http://www.usinenouvelle.com/photos/ene ... le-geant.1Au Canada, une mine de sable bitumineux produit quotidiennement 450 000 barils de pétrole (Syncrude)
Usine Nouvelle Le 30 septembre 2013
A quelques kilomètres au nord de Fort McMurray dans l’Alberta, Syncrude, coentreprise de 7 pétroliers, exploite la plus grande mine de sable bitumineux du Canada. Il en tire plus de 450 000 barils par jour, soit près de 15 % de la consommation intérieure du pays. Un exploit qui demande un tentaculaire déploiement industriel d'un lourd poids environnemental selon les organisations écologistes. L’Europe cherche à taxer l’importation de ce type de pétrole en raison de ses fortes émissions de CO2. Les exploitants jugent, quant à eux, que leur pétrole n’est pas plus polluant que les autres productions nord-américaines.
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